Papier vouwen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 369

Papier vouwen

Besten,

Waarom moet men een (relatief) gigantische kracht zetten om een stuk papier een aantal keren te vouwen (of te scheuren en de resten weer bij elkaar te houden en nog een keer te scheuren, etc., etc.)?

En ik vraag mij af of iemand naast de theorie hierachter er ook enkele formules aan kan binden.

Vriendelijk bedankt,
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Papier vouwen

Wat bedoel je precies? Het klinkt of je de kracht die daarvoor nodig is raar groot vindt, maar waarom is die kracht volgens jou dan buitenproportioneel groot?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 369

Re: Papier vouwen

Ik bedoel niet in de trant van buitenproportioneel grote krachten, ik vind het een grappig feit/verbaas mij enkel over het feit dat men het papier niet vaker kan dubbel vouwen (dat had ik er eerder ook al bij moeten zetten, het gaat hier om dubbel vouwen) dan zes of zeven keer (het wereldrecord ligt geloof ik op 11 keer vouwen). Handmatig bedoel ik dan. Dat is ook meteen mijn vraag eigenlijk, waarom? Omdat het papier heel stijf is? Heeft deze een hoge elasticiteitsmodulus? En de dikte van het papier, hoe verhoudt die zich in het geheel?

Na wat zoeken eindelijk een handige bron gevonden: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/11830

Maar dit is de theorie hierachter. Heeft iemand formules hierbij (naast sigma=E* epsilon)?
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer