[biologie/natuurkunde]

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[biologie/natuurkunde]

Bij een tentamen van natuurkunde voor biologen werd de volgende vraag gesteld:

The Chippendale Mupp is a mythecal creature who bites his tail before going to sleep. As the poets have sung, his tail is so long that he doesn't feel the pain until it's time to wake up, 8 hours later. Suppose a single axon connected to the Mupp's tail to its spinal cord. Given the axon diameters of animal cells d= 1 microm., estimate how long the Mupp's tail must be.

Hier kon ik dus niet uitkomen Afbeelding , en daarom hier mijn vraag: Hoe los je dit op/ kan je op het antwoord van deze vraag komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: [biologie/natuurkunde]

De lengte van de staart is irrelevant, aangezien de pijn gevoeld wordt vanaf de plek waar de staart wordt afgebeten...
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: [biologie/natuurkunde]

De lengte van de staart is irrelevant, aangezien de pijn gevoeld wordt vanaf de plek waar de staart wordt afgebeten...
Waarschijnlijk bijt hij in het puntje van zijn staart. Je moet nog wel weten hoelang het duurt voordat een zenuwsignaaltje 1 cel doorlopen heeft. Dan kan je uitrekenen hoeveel cellen hij in 8 uur kan doorlopen en daarmee hoeveel afstand er zit tussen de beet en zijn hersenen.

Ik voorspel dat dit ongelooflijk groot wordt, vele kilometers in elk geval.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [biologie/natuurkunde]

Sophia, dat lijkt me wat vreemd. Pijn wordt toch pas bewust geregistreerd in de hersenen? de betreffende zenuw stuurt het signaal door van de 'plek des onheils' (zeg, de grote teen) naar het ruggemerg, en vandaar naar de hersenstam. Het lijkt me logisch dat hier een bepaalde tijd voor nodig is. Reflexen worden hier buiten beschouwing gelaten, omdat die niet de ervaring die met pijn gepaard gaat bevatten: die prikkel moet nog steeds doorgegeven worden aan de hersenen, ook al neemt de reflex een short-cut.

Zie http://hypertextbook.com/facts/2002/DavidParizh.shtml voor een overzicht van verschillende bronnen en de getallen voor de snelheid van zenuwprikkels die ze hanteren.

Verder heb ik kunnen vinden dat de snelheid van een impuls evenredig is met de diameter van het (de?) axon waar die mee doorgegeven wordt. Lastig om hier empirische formules voor te vinden.

Reageer