Springen naar inhoud

Media player visualizations

• Log in om te kunnen reageren

seasalt

seasalt

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2010 - 19:11

Ik ben soms wel gefascineerd door die visualizations van bijvoorbeeld windows media player. Zie een voorbeeld van de G-force plugin op . Ik vraag me dan af hoe dat achter de schermen werkt; wat de wiskunde daarachter is zeg maar.

Misschien ga ik, als programmeur met wiskunde-achtergrond, binnenkort eens proberen om ook een soort visualization te maken. Weet jij misschien waar ik wat meer informatie daarover kan vinden? Ik ben ook wel benieuwd naar welke programmeertaal nou het handigst zou zijn om die visualizations mee te maken.

Ik heb ook ooit iets gehoord over een bepaalde superformule waarmee je allerlei wisselende patronen krijgt door de variabelen aan te passen. Maar of dat klopt weet ik niet.

In ieder geval, mocht iemand er iets over weten, dan hoor ik dat graag. ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 april 2010 - 19:55

Ik ben soms wel gefascineerd door die visualizations van bijvoorbeeld windows media player. Zie een voorbeeld van de G-force plugin op .
Ik vraag me dan af hoe dat achter de schermen werkt; wat de wiskunde daarachter is zeg maar.

Als het je om de wiskunde te doen is, kun je misschien eens milkdrop downloaden (visualiser voor winamp of mediamonkey),

ik heb hier op mijn PC ondertussen een kleine 2000 visualisers staan, geschreven in 'milkdrop'. Je kunt er gewoon de code vrij lezen (en aanpassen) terwijl de visualiser bezig is. Overigens ga je "geavanceerde" visualisers over het algemeen niet vinden voor wmp. Ik keek in ieder geval mijn ogen uit toen ik milkdrop voor het eerst zag ;)

(waarmee ik niet wil zeggen dat er geen betere zijn. Morphyre)

Visualisers bestaan meestal uit 2 stukken: 1 stuk signaalanalyse die de muziek analyseert en er 'interessante' dingen uit afleidt, zoals beat-detectie, maar ook complexiteit, repititiviteit, golfvormen, enz.

Die dingen worden dan tenslotte door een visualiser gestuurd (dit deel kun je programmeren in 'milkdrop'), die kan eenvoudig zijn, en gewoon de golfvorm plotten op je scherm (zoals spotlight uit wmp), al dan niet lichte varianten erop (zoals quasi alle andere visualisations uit wmp). Maar die kan ook heel complex werken, met fractalen, beeldtransformaties, image-editing, shaders, 3d-vormen of zelfs on-the-fly-video-bewerking. Aan het uiterste heb je dan natuurlijk de VJ's met hun VJ-software ;)

Maar moest je nog vragen hebben, ik heb me nog bezig gehouden met visualisers e.d.

Veranderd door 317070, 19 april 2010 - 20:06

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 april 2010 - 20:15

Niet te vergeten:
Ik zie meer en meer programma's zie die dit laatste (het VJ'en) ook automatisch kunnen.
(VJAMM, QuaseCinema,...)

Maar moest je nog vragen hebben, ik heb me nog bezig gehouden met visualisers e.d.

Veranderd door 317070, 19 april 2010 - 20:17

-Alanis Morisette-

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 april 2010 - 20:20

Ik heb ook ooit iets gehoord over een bepaalde superformule waarmee je allerlei wisselende patronen krijgt door de variabelen aan te passen. Maar of dat klopt weet ik niet.

Het is natuurlijk zo dat het ongeveer werkt. Maar die 'formule' moet je zelf zoeken, en iedere formule/algoritme geeft andere resultaten/visualisaties. In die variabelen worden dan dingen ingevuld die uit de muziek ge-extraheerd zijn, waardoor je (hopelijk) het gevoel krijgt lsof beeld en muziek op elkaar zijn afgestemd.
-Alanis Morisette-

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 28 september 2013 - 11:56

Bestaat ook het omgekeerde: fractalen waarbij door een programma muziek gecomponeerd wordt?

En wat zijn goede, makkelijk te bedienen programma's om fractalen mee af te beelden?

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2013 - 14:01

Zoek eens naar "fractal music" of "algorithmic composition".

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 28 september 2013 - 14:49

Zoek eens naar "fractal music" of "algorithmic composition".

Dank! Dat blijkt inderdaad al weer een wereld op zich.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures