Massapercentage oxaalzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Massapercentage oxaalzuur

Vorige week hadden wij de onderstaande opgave op ons proefwerk voor scheikunde. Ik vond hem persoonlijk vrij lastig, en kwam dan ook niet op het goede antwoord uit. Ik heb met mijn boek en het internet de opgave proberen te maken, maar dit lukte niet goed. Weet iemand hoe ik het aan moet pakken en wat uiteindelijk het (waarschijnlijke) goede antwoord is?

Massapercentage oxaalzuur

Men wil de samenstelling van een mengsel van oxaalzuur, H2C2O4 (s), en natriumoxalaat, Na2C2O4, bepalen door middel van een titratie.

Hiertoe weegt men 2,00 gram mengsel af. Dit wordt in een maatkolf opgelost en aangevuld tot precies 100,0 mL. Van deze oplossing wordt 25,00 mL gepipetteerd en getitreed met 0,213 Molair natronloog.

Ter beschikking staan de indicatoren thymolblauw en broomthymolblauw.

A Leg uit of het iets uitmaakt welke van deze indicatoren gebruikt wordt, en zo ja, welke dan het meest geschikt is voor deze proef.

Het eindpunt (equivalantiepunt) van de titratie wordt bereikt na toevoeging van 21,33 mL natronloog.

B Bereken het massapercentage oxaalzuur in het mengsel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Massapercentage oxaalzuur

ten eerste: stel de reactievergelijking op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Massapercentage oxaalzuur

ten eerste: stel de reactievergelijking op.


Daar ging ik dus al de mist in, helaas!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Massapercentage oxaalzuur

Wat dacht je van H2C2O4 (s) + aq --> 2H+ (aq)+ C2O42- (aq) ?

vraag zonder punten: wat gebeurt er met 2H+ en (natron)loog?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer