Springen naar inhoud

Oncologie

• Log in om te kunnen reageren

Knuffelbeartje

Knuffelbeartje

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2010 - 23:02

Hoi,

Ik zit nu in 6vwo, en ik doe ik mee aan de decentrale selectie geneeskunde in Nijmegen. Alleen ik heb nu een relatief dringende vraag, waarop eigenlijk niemand een antwoord op heeft. De stof waarin ik o.a. toegang heb gekregen gaat over algemene oncologie. In de dia staan een aantal termen, waaronder hypertrofie, hyperplasie, Angionese, metapasie, atrofie, en dysplasie. Tussen bijna alle termen kan ik de relatie vinden tot kanker.

Zo is een vergroting van het volume van een cel doordat de cel meer water en bouwstoffen opneemt. En dit is nodig omdat een kankercel relatief snel deelt. Heeft een kankercel een tekort aan deze stoffen gaat hij bepaalde groeifactoren produceren die nabijgelegen bloedvaten stimuleren richting de tumor te groeien. Een belangrijke groeifactor is VEGF-factor. De grote vraag naar bepaalde stoffen is de reden waarom de bloedvaten die richting een tumor gaan een relatief grote diameter hebben. Het groeien van bloedvaten naar de tumor noemt men angiogenese. Angiogenese is vaak nodig voor een tumor om groter te worden. Dit omdat anders op een gegeven moment het binnenste van de tumor een tekort krijgt aan bepaalde stoffen waardoor celdood (necrose) plaatsvindt.

Alleen met de term metaplasie weet ik niet zeker. Toen ik ben gaan zoeken, kwam ik op het volgende voorbeeld: Het veranderen van trilhaarepitheel in normaal plaveiselepitheel onder invloed van bijvoorbeeld tabaksrook. Daarnaast weet ik ook niet helemaal zeker waarom dit weefsel genetisch instabiel is. Als ik moest gokken zou ik zeggen dat het probleem zit in het veranderen van de functie. Ik denk dat, dat komt doordat bepaalde genen uitgezet worden en andere aangezet. Misschien dat dit problemen op kan leveren in een cel, maar zeker weten doe ik dit niet. Ook vraag ik me af of het misschien iets te maken heeft met de metastase. Hierover zou ik graag zelf ook wat informatie willen hebben.

Wat atrofie precies met kanker te maken heeft kan ik niet bedenken. Ook durf ik niet met zekerheid te zeggen of de genoemde begrippen bij elke soort kanker voorkomen. Ik denk in ieder geval niet bij elke soort kanker in dezelfde mate.

Dus mijn vraag is, of jullie me alsjeblieft een beetje verheldering kunnen geven op mijn vragen, maar voornamelijk wat de termen metaplasie en atrofie te maken hebben met kanker.

In ieder geval bedankt.

Groetjes,
Lotte

Veranderd door Knuffelbeartje, 19 april 2010 - 23:02

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2010 - 06:40

Metaplasie kan een voorbode zijn voor kanker. Cellen veranderen door bepaalde externe stimuli, de bekendste daarvan is de Barett's oesofagitis bij herhaaldelijke prikkeling van de slokdarm door maagzuur. Het nieuwe metaplastische weefsel is functioneel al hoort het niet op die bepaalde plek. Verandering van weefsel betekent dus dat het weefsel ˇˇk kan veranderen in kankerweefsel.

Atrofie heeft op zich niet veel te maken met kanker. Bij lichen sclerosus et atroficans zie je wel een verhoogd risico op vulvakanker. Dit heeft ook weer met herhaaldelijke schade te maken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2010 - 16:49

Atrofie heeft in zoverre te maken met kanker dat wanneer je langere tijd kanker hebt, mensen cachectisch kunnen worden (algemene toestand van lichamelijke welbevinden, gekenmerkt door zeer slechte voedingstoestand. Uitgemergeld is een NLs woord wat er het dichts bij komt).

Op het moment dat je kanker hebt veranderd je hele metabole huishouding, zo worden er meer ontstekingsfactoren aangemaakt (wat o.a. een hogere BSE, ofwel bezinkingssnelheid van de erytrocyten, verklaard), waardoor het lichaam meer energie gaat verbruiken. Daarnaast verbruikt de tumor wellicht nog een beetje en neemt de eetlust bij mensen met iets verder gevorderd kanker af.
Het lichaam gaat als reactie op dit hongeren (verlaagde intake, verhoogd verbruik) eiwit mobiliseren uit spieren. Het gevolg is dan dat de spieren dunner worden (atrofiŰren).

Het geheel staat ook wel bekend als anorexie-cachexie syndroom. Zie daar bijvoorbeeld oncoline over (http://www.oncoline....ichtlijn_id=417).

Dus ja, er is een verband tussen kanker en cachexie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures