Biomedische wetenschappen, nederland

Reageer
Berichten: 369

Biomedische wetenschappen, nederland

Besten,

Afgelopen donderdag heb ik te horen gekregen niet door te zijn naar de volgende ronde van de decentrale selectie (studie geneeskunde) te Groningen. Nu zijn het aantal mensen dat zich vorig jaar hebben ingeschreven tezamen al meer dan drie keer het aantal eerstejaars dat wordt toegelaten en zal dat getal dit jaar nog hoger liggen. Zodoende is mijn vertrouwen op een positieve uitslag dit jaar drastisch afgenomen. Ik ben dan nu ook aan het zoeken naar een alternatief, hierbij is mijn oog al meermalen op Biomedische Wetenschappen gevallen, waar ik dan nu ook wat extra informatie voor aan het inwinnen ben (voordat ik een meeloop dag ga bijwonen, uiteraard). Daarbij heb ik enkele vragen (waar ik de antwoorden niet op kon vinden in een bestaand Biomedisch Wetenschappen forum op WSF) die ik zou willen stellen aan studenten Biomedische Wetenschappen en liefst ook een aantal afgestudeerden.

Ik ben zelf erg geïnteresseerd in wetenschap bedrijven, cq wetenschappelijk onderzoek doen, en ook zeer in de Biologie achter het lichaam, naast pathologie.

- Een, misschien wel urban legend, opmerking die mij aan het oor is gekomen: Biomedische Wetenschappen draait vooral om celniveau? Wat is hiervan waar?

- Waar komt een afgestudeerd Biomedische Wetenschapper terecht? Op bijvoorbeeld schoolweb staat alleen biomedicus onder de beroepenlijst, maar dat lijkt me een wel erg algemene term. Wat voor een posities bekleden zij over het algemeen en bij wat voor instanties (ziekenhuizen, bedrijven, GGD?) doen zij dat?

- Welke vakken heeft u zoal op de universiteit?

- Heeft u enkele literaire werken (of pdf's/internetsites/e.d.) voor mij waarbij mij duidelijk wordt wat de strekking van de studie is (ofwel vakliteratuur/studieboeken/collegesheets/e.d.)?

- Wat zijn de toekomstperspectieven voor een afgestudeerd biomedicus?

- Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen bijvoorbeeld Life Science & Technologie, Bio-exact en Biomedische wetenschappen (ook op de beroepsperspectieven)?

- Alternatieve studies?

Hierop zou ik graag antwoord zien, naast natuurlijk andere informatie die jullie u als erg relevant bestempeld. Daarnaast nog één extra vraagje:

De studie schijnt een lotingsstudie te zijn, maar lang niet aan elke universiteit (bijvoorbeeld wel numerus fixus aan de UU, maar niet aan de UvA/VU). Aan welke universiteit is het een numerus fixus studie, en daarnaast waarom is er überhaupt een loting aan gebonden (met name, waarom aan de ene universiteit wel en aan de andere niet)? Houdt dit in dat er veel meer belangstelling is voor BMT dan er werk is voor deze mensen of kunnen bepaalde universiteiten de druk van zoveel studenten gewoon niet aan?

Bij voorbaat hartstikke veel dank aan een ieder die hier tijd aan wil besteden.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Biomedische wetenschappen, nederland

http://nl.wikipedia.org/wiki/Biomedische_wetenschappen

Op deze link staan er een aantal universiteiten.

Het is misschien interessant voor je om eens naar de websites te surfen van de opgegeven universiteiten en de vakken op te zoeken. Elke school heeft een eigen parcour hiervoor met betrekking tot wat je met deze richting nog kunt doen.

Normaal gezien vindt u op de website van de universiteiten enorm veel uitleg. Het is dus interessant om bij deze te weten welke universiteiten er allemaal zijn die deze richting aanbieden.
In Nederland bestaat de opleiding o.m. in:

Vrije Universiteit Amsterdam

Universiteit van Amsterdam

Universiteit Leiden

Universiteit Utrecht

Radboud Universiteit Nijmegen

Rijksuniversiteit Groningen (afstudeerrichting binnen de opleidingen Biologie en Life Science & Technology)

en door de samenwerking met UHasselt ook in Maastricht

De opleiding wordt in Vlaanderen aangeboden aan meerdere universiteiten. Door de hoge kosten, verbonden aan dit wetenschappelijk onderzoek, leggen ze elk eigen accenten, naast een algemene basisopleiding:

Universiteit Antwerpen, waar de samenwerking met het Instituut voor tropische geneeskunde zorgt voor een extra afstudeerrichting: Tropische biomedische wetenschappen, met o.m. HIV-onderzoek.

Vrije Universiteit Brussel was pionier in de moleculaire biologie, fertiliteitsonderzoek,...

Universiteit Gent

Katholieke Universiteit Leuven. Hier zorgt een nauwe samenwerking met de opleiding voor Burgerlijk ingenieur voor een sterke uitwerking van afstudeerrichtingen in de "bioscience engineering".

De Universiteit Hasselt biedt alleen de bachelorjaren aan.
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Berichten: 369

Re: Biomedische wetenschappen, nederland

sharkdude schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Biomedische_wetenschappen

Op deze link staan er een aantal universiteiten.

Het is misschien interessant voor je om eens naar de websites te surfen van de opgegeven universiteiten en de vakken op te zoeken. Elke school heeft een eigen parcour hiervoor met betrekking tot wat je met deze richting nog kunt doen.

Normaal gezien vindt u op de website van de universiteiten enorm veel uitleg. Het is dus interessant om bij deze te weten welke universiteiten er allemaal zijn die deze richting aanbieden.
Bedankt, ik ga deze direct doornemen.

De vragen aan de afgestudeerden en studenten blijven echter staan, nog eentje toevoegend: Hoe bevalt/is de keuze u bevallen? Staat u daar nog immer achter?
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Biomedische wetenschappen, nederland

Ik ben momenteel bezig met een master in BMW. Hiervoor heb ik het HBO hoger laboratorium onderwijs gedaan. Vanuit deze achtergrond kan ik derhalve dus ook spreken.

Biomedische wetenschappen is erg breed en je kan echt vanalles gaan doen. Net zoals je met een studie biologie heel veel kan doen geld dit voor BMW eigenlijk ook. In mijn specifieke geval wil ik het onderzoek in. Dit kan inderdaad op cel niveau zijn, dit kan op moleculair niveau zijn maar ook gedrag en ontwikkelingsbiologie kunnen aan bod komen. Het gaat er maar net om waar je zelf naar toe wilt werken. Dat gezegd hebbende zal je voornamelijk moleculaire en cel biologische vakken volgen.

Voor mij is het een heel bewuste keuze geweest en ik ben er dan ook zeer over te spreken. Standaard werken die je zeker tegen zal komen zijn 'molecular biology of the cell' en afhankelijk van de richting kan je 'principles of development' ook nog tegen komen.

Als ik je een tip zou mogen geven dan wil ik je aanraden om al ongeveer voor jezelf duidelijk te hebben wat je zou willen worden 'als je later groot bent' ;) . Er zijn voornamelijk drie richtingen die je op kan, onderzoek, voorlichting en journalistiek en als laatste management. Dit zal afhankelijk zijn van de specifieke richting en je universiteit. Deze richtingen spreken allemaal redelijk voor zich. Verder zou je ook helemaal los van de geleerde vakkennis aan de slag kunnen. Doordat je jaren lang ben gedrilt in het analytisch en objectief bekijken van problemen en processen zou je ook een willekeurige management functie kunnen vervullen. Nu zal dit natuurlijk niet de meest gangbare stap zijn maar het is er wel een die af en toe gemaakt wordt. Dit geeft alleen maar aan dat het een erg breed gebied is waar je veel keuze vrijheid hebt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Biomedische wetenschappen, nederland

Er zijn voornamelijk drie richtingen die je op kan, onderzoek, voorlichting en journalistiek en als laatste management.


Nou over dat management wil ik ook wel wat meer weten eigenlijk. Kan je me hier wat over inlichten?
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Berichten: 369

Re: Biomedische wetenschappen, nederland

Biomedische wetenschappen is erg breed en je kan echt vanalles gaan doen.
Allereerst hartelijk dank voor je reactie. Ik vraag mij af of het vak Biomedische Wetenschappen ook betrekking heeft op dieren, ik kan mij namelijk voorstellen van wel. Hoeveel krijg jij hiervan terug? Ik kan mij namelijk voorstellen dat heel veel natuurwetenschappelijk onderzoek, betreffende de medische hoek, ook op dieren toepasbaar is (proefdierkunde daar gelaten). Zou je bij wijze van ook kunnen kiezen om de dierenarts te assisteren door bijvoorbeeld biomedisch onderzoek op dierlijk gebied toe te passen? Dat lijkt mij overigens wel, maar ik vraag het voor de zekerheid toch maar even na aan jou (of anderen).

Daarnaast zie ik (toch in ieder geval in Utrecht) dat ook veel écht biologische vakken (ik denk dan niet vanuit de medische hoek, ik zie dat men bijvoorbeeld ook voor Ecologie en Ethologie kan kiezen) terug komen en kiesbaar zijn in Biomedische wetenschappen. Ik vraag mij dan af of je ook écht de biologische kant op zou kunnen, dus of je in theorie nog veldwerk zou kunnen doen. En hoe goed zijn de mogelijkheden dan wel?

En tot slot, moet je ook veel computerwerk doen (simulaties e.d.?). Ik neem aan van niet, maar ik heb over het algemeen een hekel aan met de computer werken, dus ook dit vraag ik maar even na.
Als ik je een tip zou mogen geven dan wil ik je aanraden om al ongeveer voor jezelf duidelijk te hebben wat je zou willen worden 'als je later groot bent' ;) .
Tja, dat vind ik nog immer ontzettend moeilijk. Ik heb wel een brede interesse, durf ik zo te stellen, en ik zie ook graag veel variatie in mijn werk (al kan ik ook prima routine werk doen, ik zou toch liever veel variatie zien). Het ene moment denk ik zo dat de keuze al bijna gemaakt is, het andere verval ik in vreselijke twijfel waarin ik zelfs ooit denk nooit goed te gaan kunnen kiezen.

Enerzijds vind ik pathologie en de biologie van lichamen fascinerend. Ik kan eindeloos blijven kijken en denken hoe ziektes ontstaan, wat de symptomen zijn en hoe het lichaam werkt. Anderszijds, de biologie sectie heeft mij ook altijd vreselijk getrokken. Het lijkt mij prachtig om over dieren na te denken en die te bestuderen. Ik kijk graag natuurdocumentaires en natuurfilms en ik zie mijzelf ook wel door india lopen op zoek naar langoeren, het gedrag van leeuwen bestuderen, het prachtige schouwspel van roodsnavelkeerkringvogels met fregatvogels en door het tropisch regenwoud lopen op zoek naar de giftige pijlkikkers. Maar ik moet ook reeël blijven, ik denk niet dat een groot percentage Nederlandse biologen dergelijke kansen krijgen. En als derde laat ook het beeld mijzelf ooit fysicus te noemen mij toch nog niet los.

Onderzoek (als ruime mogelijkheid) verdient sowieso de voorkeur boven ander werk! Ik zie mijzelf graag nieuwe dingen ontdekken!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Biomedische wetenschappen, nederland

Allereerst hartelijk dank voor je reactie. Ik vraag mij af of het vak Biomedische Wetenschappen ook betrekking heeft op dieren, ik kan mij namelijk voorstellen van wel. Hoeveel krijg jij hiervan terug? Ik kan mij namelijk voorstellen dat heel veel natuurwetenschappelijk onderzoek, betreffende de medische hoek, ook op dieren toepasbaar is (proefdierkunde daar gelaten). Zou je bij wijze van ook kunnen kiezen om de dierenarts te assisteren door bijvoorbeeld biomedisch onderzoek op dierlijk gebied toe te passen? Dat lijkt mij overigens wel, maar ik vraag het voor de zekerheid toch maar even na aan jou (of anderen).
Als je echt je wil richten op dieren, dan zou ik eerder een professionele richting kiezen als dierenzorg of op universiteit diergeneeskunde. Hier worden de wetenschappen meer naar dieren gericht dan bij biomedische wetenschappen.
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Berichten: 369

Re: Biomedische wetenschappen, nederland

Als je echt je wil richten op dieren, dan zou ik eerder een professionele richting kiezen als dierenzorg of op universiteit diergeneeskunde. Hier worden de wetenschappen meer naar dieren gericht dan bij biomedische wetenschappen.
Daar kan ik mee inkomen. Maar ik ben al uitgeloot voor Geneeskunde decentrale selectie en de inschrijving omzetten naar Diergeneeskunde betekent dat ik dit jaar 2 lotingskansen kwijt raak. Nee, ik wil een alternatief vinden voor het geval ik dit jaar (weer) uitloot!

Ik heb besloten een meeloopdag aan de UU aan te vragen voor Biomedische Wetenschappen.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer