Meer leerstoelen voor vrouwen

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 369

Meer leerstoelen voor vrouwen

Bied veelbelovende vrouwen een pad naar het hoogleraarschap. Ziedaar een plan om de positie van vrouwen aan universiteiten te verbeteren.

(...)

„De positie van vrouwen in het Nederlandse wetenschapsbestel is al jarenlang onacceptabel slecht”, schrijven Van Saarloos en Goulmy. Koele cijfers ondersteunen dat. Van elke honderd bètahoogleraren zijn er krap zeven vrouw. In de gamma- en levenswetenschappen zijn dat er tien. In de alfawetenschappen vijftien. Gemiddeld is nu, in 2010, zo’n 11 procent van alle hoogleraren vrouw.

(...)

zij trekken zich niks aan van de kritiek dat het deze vrouwen zal aankleven dat ze om hun sekse zijn geselecteerd. Zulke verwijten zijn ingegeven door afgunst, denkt Goulmy: „Ook tussen wetenschappers is vaak sprake van forse jaloezie.” Bovendien, zegt Van Saarloos, stellen wij een strenge selectie op kwaliteit voor met tussentijdse evaluaties, zoals in Groningen. „In het Rosalind Franklinprogramma zijn een paar wetenschappers weer snel afgehaakt omdat ze intussen een aanbieding hadden gekregen van de universiteiten van Harvard en van Stanford. Dan kun je niet volhouden dat de kwaliteit tekortschiet.”

(...)

Goulmy bekijkt het liever van de andere kant. „Als we nu niks doen, bereiken we nooit een evenwichtige verdeling van mannen en vrouwen .” Zonder maatregelen zal pas in 2026 gemiddeld 15 procent van de hoogleraren in Nederland vrouw zijn – terwijl dat het streefgetal voor 2010 was. De generatie meisjes die nu op de basisschool zit, zal dan opnieuw zien dat de gezichtsbepalende topfuncties op universiteiten vrijwel uitsluitend aan mannen toevallen.


Enkele passages uit het NRC handelsblad, Plan: meer leerstoelen voor vrouwen
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 2.504

Re: Meer leerstoelen voor vrouwen

Klinkt als symptoom-bestrijding.

De generatie meisjes die nu op de basisschool zit, zal dan opnieuw zien dat de gezichtsbepalende topfuncties op universiteiten vrijwel uitsluitend aan mannen toevallen
Ja, maar da's wel een heel beledigende houding van de onderzoekers uit. Waarom zouden die meisjes eerst kijken naar "gezichtsbepalende functies" en slechts aan de hand daarvan hun keuzes maken naar de toekomst toe. Waarom zouden ze niet zelf gewoon iets leuk mogen vinden en daarvoor gaan? Men schildert de keuze voor wetenschap af als iets dat onder invloed gedaan wordt.


Alsof individueel denken niet meer mag bestaan.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 369

Re: Meer leerstoelen voor vrouwen

Klinkt als symptoom-bestrijding.

Zo klinkt het inderdaad.

Ja, maar da's wel een heel beledigende houding van de onderzoekers uit. Waarom zouden die meisjes eerst kijken naar "gezichtsbepalende functies" en slechts aan de hand daarvan hun keuzes maken naar de toekomst toe. Waarom zouden ze niet zelf gewoon iets leuk mogen vinden en daarvoor gaan? Men schildert de keuze voor wetenschap af als iets dat onder invloed gedaan wordt.


Alsof individueel denken niet meer mag bestaan.

Ik ben het eens met wat jij hier stelt, maar feit is wel dat in Nederland uitzonderlijk weinig meiden voor de techniek kiezen (om maar meteen de grootste "meid-vrije" sector te noemen).

Alleen in Zwitserland doen nog minder vrouwen een exacte studie.

(...)

Het was al slecht gesteld met de belangstelling van jongens en vooral meisjes voor bèta-studies, maar met de invoering van de tweede fase in havo en vwo, in 1999, is het nog slechter geworden

(...)

de bèta-route naar het hoger onderwijs is vrouwonvriendelijker geworden. En Nederland was op dit vlak al bijna hekkensluiter in de westerse wereld. Alleen in Zwitserland kozen in 2001 naar verhouding nog minder meisjes voor een exacte studie.

(...)

Koos vóór de tweede fase nog 9 procent van de meisjes op de havo voor een zwaar bètapakket, nu is dat 2 procent. Op het vwo koos 30 procent van de meisjes voor een zwaar bètapakket, nu 2 procent.

Toch al weer een bijna 5 jaar oud artikel (overigens met een iets andere lading), maar het dekt de "vrouwloze"-lading nog immer naar mijn idee. Toch zou je deze sector naar mijn idee iets "vrouw-vriendelijker" maken door enkele vrouwelijke hoogleraren toe te voegen aan het arsenaal van hoogleraren.


Ik ken vrouwen die de techniek in zijn gegaan maar die hadden het inderdaad prettiger gevonden als er meer vrouwen waren (ook als hooglerares (dit woord wordt niet eens herkent door het woordenboek in WSF, toeval? Of toch...? ;) )), enkele zijn zelfs overgestapt, dus het probleem versterkt zich mogelijk ook. Uiteraard volkomen waanzin, alsof de mannen zich allemaal gaan fixeren op de vrouwen zodat deze zich niet meer fijn voelen in klein vrouwelijk gemeenschap (of iets dergelijks), al kan ik mij voorstellen dat je als vrouw toch ook wel eens behoefte hebt om eens tegen een andere vrouw te praten wat bij sommige "mannen"-studies toch een onwaarschijnlijke gebeurtenis is.


Daarnaast is het niet (alleen) het aspect om vrouwen naar WO-studies te trekken, maar juist (ook) het meer gelijk stellen van de vrouw aan de man die mij dit plan toch doet aanmoedigen.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 2.504

Re: Meer leerstoelen voor vrouwen

Ik denk dat het belangrijkste dat hier gedaan kan worden, het aanleren van kritisch denken is.


Als de populaire media werkelijk zoveel invloed hebben dat iemand aan de hand van een reclame kiest wat diens toekomstige studierichting is, dan is er echt wel iets mis met het systeem.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Meer leerstoelen voor vrouwen

Positieve discriminatie in deze zin lijkt me zeer ongewenst. Het is goed dat vrouwen meer gepusht worden om bètastudies te gaan doen of om hoogleraar te worden. Het feit is dat er gewoon weinig vrouwen daar zijn, dus zijn er ook weinig geïnteresseerd en goed genoeg om hoogleraar te worden.


Om deze vrouwen nu een functie op een presenteerblaadje aan te bieden, ondermijnt het kwaliteitsbeleid dat een universiteit (en ook een bedrijf) zou moeten hebben. De beste moet aan de top, en als dat nu overwegend mannen mijn, so be it.


In het bedrijfsleven is er ook een soortgelijke discussie gaande. Het glazen plafond moet weg, etc. Soms moet daar ook een bepaald percentage van de top vrouw zijn. Dit hoeft dus wederom niet de beste keuze te zijn. Sterker nog, het zou zelfs kunnen dat een zeer incapabele vrouw een functie krijgt puur om haar geslacht. Dat Goulmy beweert dat verwijten dan vanuit afgunst komen, is maar een gedeelte van de emotie, maar is ook volkomen terecht. Waarom zou je de de zwakste persoon (in deze casus) aan de top willen? Ik zou ze dat niet gunnen.


Bij een topfunctie hoort respect. Op het moment dat je zo'n functie niet verdient maar krijgt, zal je niet de authoriteit hebben die vaak gewenst is.


Kortom, weg met vrouwenquota en stimuleer meisjes om bèta te gaan doen door het leuk te maken.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 369

Re: Meer leerstoelen voor vrouwen

Misschien moet het onderwerp spoedig verplaatst worden, ik vermoed dat er nog enige discussie op komst is, maar ik laat het besluit natuurlijk over aan de mensen die daarover gaan!

Om deze vrouwen nu een functie op een presenteerblaadje aan te bieden, ondermijnt het kwaliteitsbeleid dat een universiteit (en ook een bedrijf) zou moeten hebben.

Sowieso is dat niet waar. Er zijn alleen aan de RUG in Groningen al 120 vrouwelijke sollicitanten voor 5 (!) vacante leerstoelen. Dat is niet bepaald een functie op een presenteerblaadje aanbieden, want elke vrouw zal moeten knokken om die plaats te bemachtigen. Daarnaast zijn er heden ten dage zelfs speciale opleidingstrajecten om een "topvrouw" klaar te stomen voor het hoogleraarschap.


Overigens staat het gehele plan hier voor de geïnteresseerden.

De beste moet aan de top, en als dat nu overwegend mannen mijn, so be it.

Dat is nu juist het probleem. Mannen staan überhaupt overwegend aan de top. Er zijn heus vrouwelijke collega's die toch in ieder geval enkele mannen evenaren of zelfs overstijgen, net zo goed als dat niet altijd de beste man aan de top staat!

Kortom, weg met vrouwenquota en stimuleer meisjes om bèta te gaan doen door het leuk te maken.

Over dat laatste kunnen we kort zijn, meisjes moeten meer gestimuleerd worden om bèta te gaan doen, want hier laat de maatschappij veel talent lopen. Een vrouwenquota vind ik overdreven, maar er moet m.i. meer gedaan worden om het mogelijk te maken voor een vrouw met evenveel talent als haar mannelijke collega om hoger op te komen.
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Reageer