Virologie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 281

Virologie

Hallo beste mensen,

Ik heb een paar vragen over mijn cursus virologie. Tgaat niet echt over de virussen zelf, maar eerder over chemische dingen die erin staan en ik zie het verband niet..

1. Prionen bestaan uitsluitend uit proteinen. Ze kunnen dus niet vernietigd worden door nucleasen, radiatie en formaline.

Formaline vind ik raar, want iets ervoor stond er dat formaline eiwitten cross-linked.

2. Prionen zijn wel gevoelig voor oa proteinasen en fenol.

Wat kan fenol met eiwitten doen?

Mvg, Liekeu

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Virologie

Liekeu schreef:Hallo beste mensen,

Ik heb een paar vragen over mijn cursus virologie. Tgaat niet echt over de virussen zelf, maar eerder over chemische dingen die erin staan en ik zie het verband niet..

1. Prionen bestaan uitsluitend uit proteinen. Ze kunnen dus niet vernietigd worden door nucleasen, radiatie en formaline.

Formaline vind ik raar, want iets ervoor stond er dat formaline eiwitten cross-linked.

2. Prionen zijn wel gevoelig voor oa proteinasen en fenol.

Wat kan fenol met eiwitten doen?

Mvg, Liekeu
In verband met de eerste vraag:
Formalin does not reduce the infectivity of the tissue but, in fact, stabilizes the prion protein making it much more difficult to denature and destroy the infectivity.

http://www.bioscience.org/guides/cjd.htm
Hieruit blijkt dat het de proteïnen juist stabiliseert. Dus wordt het moeilijker om hun te vernietigen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cross-link zegt dat
Cross-links are bonds that link one polymer chain to another
Door dat er verschillende Proteïnen aan elkaar gebonden worden of "Cross -linked" verhoogt de stabiliteit van de proteïnen van de prion.

Dit wil echt niet zeggen dat de prion niet geinactiveerd kan worden!!! Het verliest wel degelijk zijn activiteit/functie.

Maar zal dus niet vernietigd worden.

werkwijze inactivatie volgens [url=http://www.chemieforum.nl/forum/ ... pic=15863:[/url]

Formaldehyde reageert met de zijketens van aardig wat aminozuren, bijv. lysine, cysteine en zelfs tyrosine. Er ontstaat dan netto een methyleenbrug tussen aminozuren die in de tertiaire structuur van het eiwit dicht bij elkaar komen, maar in de primaire structuur van het eiwit behoorlijk ver uit elkaar kunnen liggen.

Deze methyleenbrug is niet zo reversibel als een disulfidebrug of een H-brug. Het eiwit wordt dus in een bepaalde vorm gefixeerd en kan zich niet meer ont- of hervouwen. Dit leidt tot activiteits- en functieverlies.
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Berichten: 281

Re: Virologie

Bedankt! Ik heb hierover vorig jaar iets gezien, nu herinner ik het me. Ik dacht ff niet helder na ;) .

Als iemand 2e vraag weet? ;)

Mvg

Liekeu

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Virologie

Phenol in water geeft een licht zure oplossing (en is een prima oplosmiddel voor eiwitten). Ik kan me niet voorstellen dat de zuurtegraad voldoende is om een doorgaans stabiel eiwit als een prion te denatureren (zeker geaggregeerd in B-sheets / plaque).

Ik zoek nog even verder voor je..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Virologie

Mrtn schreef:Phenol in water geeft een licht zure oplossing (en is een prima oplosmiddel voor eiwitten). Ik kan me niet voorstellen dat de zuurtegraad voldoende is om een doorgaans stabiel eiwit als een prion te denatureren (zeker geaggregeerd in B-sheets / plaque).

Ik zoek nog even verder voor je..


Heb je ondertussen al meer antwoorden kunnen vinden?

Wat betreft de zuurtegraad.
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Reageer