Springen naar inhoud

Virologie

• Log in om te kunnen reageren

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2010 - 15:22

Hallo beste mensen,

Ik heb een paar vragen over mijn cursus virologie. Tgaat niet echt over de virussen zelf, maar eerder over chemische dingen die erin staan en ik zie het verband niet..

1. Prionen bestaan uitsluitend uit proteinen. Ze kunnen dus niet vernietigd worden door nucleasen, radiatie en formaline.
Formaline vind ik raar, want iets ervoor stond er dat formaline eiwitten cross-linked.

2. Prionen zijn wel gevoelig voor oa proteinasen en fenol.
Wat kan fenol met eiwitten doen?

Mvg, Liekeu

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sharkdude

sharkdude

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2010 - 15:38

Hallo beste mensen,

Ik heb een paar vragen over mijn cursus virologie. Tgaat niet echt over de virussen zelf, maar eerder over chemische dingen die erin staan en ik zie het verband niet..

1. Prionen bestaan uitsluitend uit proteinen. Ze kunnen dus niet vernietigd worden door nucleasen, radiatie en formaline.
Formaline vind ik raar, want iets ervoor stond er dat formaline eiwitten cross-linked.

2. Prionen zijn wel gevoelig voor oa proteinasen en fenol.
Wat kan fenol met eiwitten doen?

Mvg, Liekeu

In verband met de eerste vraag:

Formalin does not reduce the infectivity of the tissue but, in fact, stabilizes the prion protein making it much more difficult to denature and destroy the infectivity.
http://www.bioscienc.../guides/cjd.htm

Hieruit blijkt dat het de prote´nen juist stabiliseert. Dus wordt het moeilijker om hun te vernietigen.

http://en.wikipedia....wiki/Cross-link zegt dat

Cross-links are bonds that link one polymer chain to another

Door dat er verschillende Prote´nen aan elkaar gebonden worden of "Cross -linked" verhoogt de stabiliteit van de prote´nen van de prion.
Dit wil echt niet zeggen dat de prion niet geinactiveerd kan worden!!! Het verliest wel degelijk zijn activiteit/functie.
Maar zal dus niet vernietigd worden.

werkwijze inactivatie volgens

http://www.chemiefor...howtopic=15863:
Formaldehyde reageert met de zijketens van aardig wat aminozuren, bijv. lysine, cysteine en zelfs tyrosine. Er ontstaat dan netto een methyleenbrug tussen aminozuren die in de tertiaire structuur van het eiwit dicht bij elkaar komen, maar in de primaire structuur van het eiwit behoorlijk ver uit elkaar kunnen liggen.
Deze methyleenbrug is niet zo reversibel als een disulfidebrug of een H-brug. Het eiwit wordt dus in een bepaalde vorm gefixeerd en kan zich niet meer ont- of hervouwen. Dit leidt tot activiteits- en functieverlies.

Veranderd door sharkdude, 20 april 2010 - 15:52

Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2010 - 16:13

Bedankt! Ik heb hierover vorig jaar iets gezien, nu herinner ik het me. Ik dacht ff niet helder na ;) .

Als iemand 2e vraag weet? ;)

Mvg
Liekeu

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 april 2010 - 16:22

Phenol in water geeft een licht zure oplossing (en is een prima oplosmiddel voor eiwitten). Ik kan me niet voorstellen dat de zuurtegraad voldoende is om een doorgaans stabiel eiwit als een prion te denatureren (zeker geaggregeerd in B-sheets / plaque).
Ik zoek nog even verder voor je..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

sharkdude

sharkdude

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2010 - 13:17

Phenol in water geeft een licht zure oplossing (en is een prima oplosmiddel voor eiwitten). Ik kan me niet voorstellen dat de zuurtegraad voldoende is om een doorgaans stabiel eiwit als een prion te denatureren (zeker geaggregeerd in B-sheets / plaque).
Ik zoek nog even verder voor je..

Heb je ondertussen al meer antwoorden kunnen vinden?
Wat betreft de zuurtegraad.
Mijn Geest. Dat is, de kennis van mijn zin en wil

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures