Springen naar inhoud

Leren


  • Log in om te kunnen reageren

#1

LaFontaine

    LaFontaine


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2010 - 18:59

Hallo allemaal,


Zoals jullie zien ben ik een nieuw lid. Ik schaam mij ervoor omdat ik formules niet begrijp omdat ik deze nooit echt gehad heb. Ik vind het fascinerend om het te leren, en wil er graag tijd voor vrij maken, want ik zal het later nodig hebben bij het bedrijfseconomie, economie, etc.


Mijn vraag naar jullie is:

Wat is de Y bijvoorbeeld?

Als jullie hier formules posten en deze uitleggen zal ik deze leren.

Een van mijn levensdoelen is om naar het HBO te gaan. Ik ben laag begonnen, namelijk met VMBO BASIS
nu zit ik op het MBO, niveau 2. Nu zal je waarschijnlijk denken wat doe jij hier? Mijn antwoord daarop luid als volgt:

Ik ben een leergierige jongen, ik houd ervan om dingen te leren. Omdat ik zo snel mogelijk mijn doel wil bereiken zal ik alles doen om er te komen.

Ik hoop dat jullie mij wiskunde leren op Havo niveau. Graag zou ik willen beginnen met de basis.

Lafontaine

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

*_gast_PeterPan_*

  • Gast

Geplaatst op 20 april 2010 - 19:45

Wat is de Y bijvoorbeeld?

Je bedoelt denk ik LaTeX (met een kleine letter).

Als je een som maakt zoals
LaTeX ,
dan kun je wat je niet weet een naam geven.
In de som weet je de uitkomst niet. Ik geef die uitkomst een naam LaTeX .
Dan staat er
LaTeX ,
Ik had in plaats van LaTeX ook een andere letter kunnen kiezen, b.v. LaTeX .

LaTeX ,
Dan vraag ik, bereken LaTeX

Niet moeilijk. De LaTeX is hier 8.
Dus de uitkomst is LaTeX .

Nog wat voorbeeldjes:
Bereken LaTeX als
LaTeX .

Bereken LaTeX als
LaTeX ,

Bereken LaTeX als
LaTeX ,

#3

*_gast_Bartjes_*

  • Gast

Geplaatst op 20 april 2010 - 21:04

Een van mijn levensdoelen is om naar het HBO te gaan. Ik ben laag begonnen, namelijk met VMBO BASIS
nu zit ik op het MBO, niveau 2. Nu zal je waarschijnlijk denken wat doe jij hier? Mijn antwoord daarop luid als volgt:

Ik ben een leergierige jongen, ik houd ervan om dingen te leren. Omdat ik zo snel mogelijk mijn doel wil bereiken zal ik alles doen om er te komen.


Met leergierigheid kan je ver komen. Ik ben vroeger op de Lagere Technische School begonnen, heb daarna de Middelbare Technische School gedaan, en toen de Hogere Technische School. Dat is allemaal gelukt, pas op de Universiteit liep ik vast. Met andere woorden: als je niet snel opgeeft en alle mogelijkheden aangrijpt om iets te leren is er een gerede kans dat het je lukt.

#4

LaFontaine

    LaFontaine


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2010 - 21:45

Bedankt voor jullie serieuze reacties. Ook bedankt voor de voorbeelden. Hier heb ik dus veel aan.

Ik stel voor om een stapje verder te gaan.



Alvast bedankt!

#5

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 april 2010 - 09:14

Y heeft, alleen in de economie, de betekenis van: Nationaal inkomen.

#6

*_gast_PeterPan_*

  • Gast

Geplaatst op 21 april 2010 - 09:44

Nog wat voorbeelden:

Bereken LaTeX als
LaTeX

Bereken LaTeX als
LaTeX

De LaTeX in het eerste voorbeeld en de LaTeX in het tweede voorbeeld noem je een onbekende.
In de laatste opgave wordt bijna altijd het maalteken weggelaten.
Dus de tweede opgave wordt dan
Bereken LaTeX als
LaTeX .

maar je mag de opgave ook zo schrijven:
Bereken LaTeX als
LaTeX .

Dus een maalteken kun je vervangen door een punt of helemaal weglaten als links van het maalteken een getal staat en rechts een onbekende.

Dus LaTeX .
Let wel op: LaTeX is natuurlijk vijfentwintig en niet 2 x 5
en LaTeX is geen vermenigvuldiging, maar iets raars.

Wat moeilijker voorbeeldjes
Bereken LaTeX als
LaTeX

Bereken LaTeX als
LaTeX

Bereken LaTeX als
LaTeX

#7

LaFontaine

    LaFontaine


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2010 - 18:28

Nog wat voorbeelden:

Bereken LaTeX

als
LaTeX

Bereken LaTeX als
LaTeX

De LaTeX in het eerste voorbeeld en de LaTeX in het tweede voorbeeld noem je een onbekende.
In de laatste opgave wordt bijna altijd het maalteken weggelaten.
Dus de tweede opgave wordt dan
Bereken LaTeX als
LaTeX .

maar je mag de opgave ook zo schrijven:
Bereken LaTeX als
LaTeX .

Dus een maalteken kun je vervangen door een punt of helemaal weglaten als links van het maalteken een getal staat en rechts een onbekende.

Dus LaTeX .
Let wel op: LaTeX is natuurlijk vijfentwintig en niet 2 x 5
en LaTeX is geen vermenigvuldiging, maar iets raars.

Wat moeilijker voorbeeldjes
Bereken LaTeX als
LaTeX Hmm 1x is gewoon 2 waard?

Bereken LaTeX als
LaTeX

Bereken LaTeX als
LaTeX

Oké,

Dit is wat ik denk:

De laatste opgave: 13= 3x + 1
Eerst de waarde van de x berekenen toch? in dit geval 13:3+1= waarde x?


eerste opgave: Bereken x als 2x3=r Dus r is 6 waard?

2xa=10, dus a is vijf waard?


Als ik het goed of fout heb, laat het me dan even weten, dan kan ik op dat manier de volgende formules ook uitrekenen. Graag wordt ik op eventuele fouten gecorrigeerd!

#8

drsmart

    drsmart


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2010 - 18:52

De laatste opgave: 13= 3x + 1
Eerst de waarde van de x berekenen toch? in dit geval 13:3+1= waarde x?


laatste opgave in stappen:
je haalt eerst de 1 eraf bij beide kanten
13 -1 = 3x > 12 = 3x
nu deel je beide kanten door 3
12:3 = (3x):3 > 4 = x
in een keer opgeschreven: (13-1):3 = waarde x = 4 en niet 13:3+1, dat is namelijk 5 1/3

Het helpt al een hoop, wanneer je alle stappen opschrijft
let er wel op, dat wanneer je iets verandert aan de ene kant van de =, je dat ook bij de andere kant doet

ik hoop dat je het nu wel begrijpt, succes

Veranderd door drsmart, 21 april 2010 - 18:53

Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

#9

*_gast_PeterPan_*

  • Gast

Geplaatst op 21 april 2010 - 19:43

@ drsmart: Uiteraard mee eens, maar aan die bewerkingsmethoden is hij lijkt mij nog niet toe.
Als ie het wel begrijpt, deste beter natuurlijk.

Bereken LaTeX in
LaTeX

De bedoeling was eigenlijk via raden de oplossing te vinden. Geen trucs gebruiken. Dat komt later wel.
Als je voor LaTeX 1 invult staat er LaTeX . Klopt niet.

Als je voor LaTeX 2 invult staat er LaTeX . Klopt ook niet.
Als je voor LaTeX 3 invult staat er LaTeX . Klopt ook niet.
Als je voor LaTeX 4 invult staat er LaTeX . Klopt.
Dus moet LaTeX 4 zijn.
LaTeX .

Veranderd door PeterPan, 21 april 2010 - 19:52


#10

*_gast_PeterPan_*

  • Gast

Geplaatst op 21 april 2010 - 19:57


eerste opgave: Bereken x als 2x3=r Dus r is 6 waard?

2xa=10, dus a is vijf waard?

Klopt.
Je zou de antwoorden nog korter kunnen schijven als volgt
voor opgave 1 LaTeX

2xa=10, dus a =5.

Veranderd door PeterPan, 21 april 2010 - 19:57


#11

LaFontaine

    LaFontaine


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2010 - 21:52

Klopt.
Je zou de antwoorden nog korter kunnen schijven als volgt
voor opgave 1 Bericht bekijken

@ drsmart: Uiteraard mee eens, maar aan die bewerkingsmethoden is hij lijkt mij nog niet toe.
Als ie het wel begrijpt, deste beter natuurlijk.

Bereken Bericht bekijken
De laatste opgave: 13= 3x + 1
Eerst de waarde van de x berekenen toch? in dit geval 13:3+1= waarde x?


laatste opgave in stappen:
je haalt eerst de 1 eraf bij beide kanten
13 -1 = 3x > 12 = 3x
nu deel je beide kanten door 3
12:3 = (3x):3 > 4 = x
in een keer opgeschreven: (13-1):3 = waarde x = 4 en niet 13:3+1, dat is namelijk 5 1/3

Het helpt al een hoop, wanneer je alle stappen opschrijft
let er wel op, dat wanneer je iets verandert aan de ene kant van de =, je dat ook bij de andere kant doet

ik hoop dat je het nu wel begrijpt, succes

Bedankt. Deze snap ik nu ook. Je hebt zeer duidelijke uitleg gegeven. Kan ik dit overal toepassen?

#12

drsmart

    drsmart


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2010 - 22:29

Je kan deze manier heel makkelijk gebruiken bij vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken
Met worteltrekken en machtsverheffen kan het ook wel, maar ik denk dat, dat nog te pittig is.
Dat krijg je vanzelf wel een keer op school, maakt niet uit welke versie van wiskunde je krijgt.

Verder is wiskunde niet iets wat je uit je hoofd leert, het is een vaardigheid.
Die bereik je door te oefenen, oefenen en oefenen.
Veel succes verder
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

#13

LaFontaine

    LaFontaine


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2010 - 22:34

Je kan deze manier heel makkelijk gebruiken bij vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken
Met worteltrekken en machtsverheffen kan het ook wel, maar ik denk dat, dat nog te pittig is.
Dat krijg je vanzelf wel een keer op school, maakt niet uit welke versie van wiskunde je krijgt.

Verder is wiskunde niet iets wat je uit je hoofd leert, het is een vaardigheid.
Die bereik je door te oefenen, oefenen en oefenen.
Veel succes verder

Heb ik wel een paar keer gehad. Ik zal ook gaan oefenen. Nogmaals bedankt.

Heeft iemand verdere toevoegingen of opdrachten die ik kan doen?


Alvast bedankt.

#14

drsmart

    drsmart


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 01:41

een paar sommetjes van makkelijk naar moeilijk,
Drop de vragen die je hebt maar weer hier, ik heb tot zondag tijd om te helpen

Niveau 1
2x = 6
0.25 x = 2
x + 1 = 5
-6 + x = 12

Niveau 2
2x + 5 = 13
14 - 2x = 2
3+ 3x = 18
4x - 8 = 12

Niveau 3
3 (x + 2) = 24
5 (6 - x) = 20
(x - 4): 2 = -1
(8 - x): 3 = 2

Dit lijkt me voorlopig wel genoeg
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

#15

LaFontaine

    LaFontaine


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 21:37

een paar sommetjes van makkelijk naar moeilijk,
Drop de vragen die je hebt maar weer hier, ik heb tot zondag tijd om te helpen

Niveau 1
2x = 6
0.25 x = 2
x + 1 = 5
-6 + x = 12

Niveau 2
2x + 5 = 13
14 - 2x = 2
3+ 3x = 18
4x - 8 = 12

Niveau 3
3 (x + 2) = 24
5 (6 - x) = 20
(x - 4): 2 = -1
(8 - x): 3 = 2

Dit lijkt me voorlopig wel genoeg

2x =6: 1x = 3 dus 2x =6
0.25x =2: dus 0.50x is 4?
x + 1 =5: de x is vier waard? 4 plus 1 is vijf
-6 + x = 12: de x is achttien? 18-6=12
Niveau 2: 2x + 5= 13-5=8 en de acht is 2x en 1x is een vier?
14 - 2x = de x is 6 waard? want 14-12=2
3+ 3x = 18: 18-3=15 15:5 is 3 dus de X is vijf waard?
4x - 8 = 12: 1x is vijf waard? 4x5=20 - 8 = 12.

Niveau 3:
ik doe 24 - 2=22 daarna 22:3=waarde x?
5 (6 - x)=20 : deze vond ik wat lastiger. Ik snap dat tussenhaakjes gebeuren niet helemaal denk ik. Deze weet ik niet echt. Next one:
(x - 4): 2=-1 : X= 2? 2 min -4 =2:2=min 1? ;) De laatste 3 snap ik niet. Hier wil ik graag uitleg. En graag zou ik het willen weten als ik wat fout heb. Ik denk dat ik alleen de laatste 3 niet snap.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures