Springen naar inhoud

Ph en poh?

• Log in om te kunnen reageren

Paultjuh

Paultjuh

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2010 - 19:25

Ik heb een heel simpele vraag hieronder:

Een zwembad van 400 m3 heeft een PH van 8,2, hoeveel geconcentreerd HCl moet ik toevoegen om een PH van 7,5 te krijgen. uitgegaan wordt van 0.1 M HCl

Deze valt volgens mij op twee manieren op te lossen. Op de universiteit werken we gewoon met alleen pH (en niet met pOH wat ik mij kan herinneren) gewoon volgens 10^(8.2-7.5)= [H+] = 2.53*10^-8 mol/L dat aan het systeem toegevoegd moet worden.

Dit zit een totaalvolume van 400*10^3 L dus 2.53*10^-8 mol/L * 400*10^3 L = 0.0101 mol H+ moet aan het systeem toegevoegd worden. Dit is 0.0101/0.1 mol/L = 0.101 L 0.1 M HCl

MAAR:

Volgens het antwoord van de middelbare school van die opgave, die met pOH rekent, is dat
pOH=14-pH
concentratie [OH-]=1.3*10^-6 M dat moet worden omgezet zoals in de opgave beschreven staat.

De totaalhoeveelheid is dus 1.3*10^-6 M*400*10^3=0.52 mol OH-

Volgens het waterevenwicht:
2H2O <-> OH- + H3O+

geldt dat OH- en H+ = 1:1 (molverhoudingen)
dus we moeten 0.52 mol H+ toevoegen om 0.52 mol OH- te laten verdwijnen

Ervanuitgaande dat 0.1 M zoutzuur gebruikt wordt hebben we dus 0.52 / 0.1 = 5.2 L zoutzuur nodig van 0.1 M.

WAT EEN VERSCHIL??? kan iemand me hierbij helpen? ik kan me niet meer veel van pOH herinneren en waarom het zo anders is uiteindelijk dan de berekening die ik zelf gedaan heb

Paul

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2010 - 19:30

Deze valt volgens mij op twee manieren op te lossen.

Dat klopt!

gewoon volgens 10^(8.2-7.5)= [H+] = 2.53*10^-8 mol/L dat aan het systeem toegevoegd moet worden.

Kijk eens goed. Hier zit de fout, ziet u hem al?
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Paultjuh

Paultjuh

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2010 - 20:47

Klopt, fout neergezet (10^-7.5) - (10^-8.2)= 2.53*10^-8 mol/L is het verschil in H+ concentratie
Maar de uitkomst blijft dus hetzelfde

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2010 - 22:37

Sorry, ik zei per ongeluk dat de opgave op twee manieren opgelost kon worden: dat klopt niet! In dit geval moet men inderdaad met de pOH werken!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Paultjuh

Paultjuh

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 09:02

Ok en waarom dan? Het gaat toch om de uiteindelijke H+ concentratie die aangevuld wordt tot de uiteindelijke waarde?
Ik snap niet waarom het verschil zo groot is.

bartelomeus

bartelomeus

• >250 berichten
  • 369 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 11:02

Ok en waarom dan? Het gaat toch om de uiteindelijke H+ concentratie die aangevuld wordt tot de uiteindelijke waarde?
Ik snap niet waarom het verschil zo groot is.

Omdat je in het basische gedeelte werkt. Je bent ge´nteresseerd in de OH- die moet verdwijnen, die is gelinkt aan de H+ die moet worden toegevoegd. Onder pH neutraal moet je bij dergelijke opgaven met pH werken, boven pH 7 met pOH. Die pOH schrijf je later meestal weer om met pH, omdat dat nu eenmaal de standaard is om zuurgraad in uit te drukken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures