Nintendo Entertainment System (NES) MOD

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Nintendo Entertainment System (NES) MOD

Ik heb nog een NES staan die hoog nodig toe is aan een opknap beurt. Tegelijkertijd met het opknappen van de binnenkant, wil ik de buitenkant en binnenkant gaan 'modden'.

Heeft iemand hier ideeën voor?

ideeën die ik al had:

- Luipaard print stof op de casing

- Led veranderen

- Rapid fire button op de Zapper maken. (lijkt me nogal moeilijk)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nintendo Entertainment System (NES) MOD

Voor de mensen die het interesseert:

PAL amerika, PAL europa, PAL aziatisch en PAL italië. Dit zijn 4 versies van spellen die op een NES gespeeld kunnen worden. Waarom je een NTSC spel niet op een PAL NES kan spelen heeft te maken met de 'lock-out' chip. Deze chip is zeer eenvoudig te omzeilen. Het enige dat je hiervoor nodig hebt is een soldeerbout, een stukje draad en eventueel een aan/uit schakelaar.

De 'lock-out' chip moet worden omzeilt. De eerste stap die je moet doen is het uit elkaar halen van de NES zelf. De bovenste kap moet eraf, hierna moet je de metalen beschermkap erafhalen. Wanneer je deze er af hebt gehaald, moet de zwarte houder van de casette eruit. Let op dat je deze van de 72-pins conector af moet trekken (voorzichtig). wanneer je dit hebt gedaan zal je zien dat de printplaat al redelijk bloot ligt. Deze zit nog met een aantal schroefjes vast maar is makkelijk los te halen.

de printplaat is dan makkelijk op zijn kop te draaien.

hierdoor kan je de 'lock-out' chip makkelijk identificeren. Deze zit het dichtst bij de blauwe conector die op de printplaat is aangesloten. MAW: de chip zou in de NES aan de rechter kant te vinden zijn wanneer je voor de spelcomputer staat.

Wanneer je de 'lock-out' chip hebt geidentificeerd moet je pin 4 verbinden met de aarde. Pin 11, 12, 13, 14 en 15 zijn allemaal geaard. Als je de twee juiste pinnen hebt geidentificeerd, draai je de printplaat weer om. ONTHOUD WAAR DE PINNEN ZATEN. nu kan je simpelweg pin 4 met bijvoorbeeld pin 13 verbinden via een simpel draadje. Je kan ook een schakelaar in het systeem zetten waarbij je deze schakelaar tussen dit draadje zet en buiten de systeemkast uiteraard. Dit is wat ik zelf ook heb. Het werkt uitstekend.

Het belangrijkste onderhoud dat je aan een NES kan doen is het schoonmaken danwel vervangen van de 72-pins conector. Dit is de conector waarde casette in schuift. Nieuwe casettes zijn :shock: gratis:!: te bestellen bij Nintendo (030-6097100). Schoonmaken van de conector helpt in veel gevallen ook al. Dit is met een verdunde alcohol oplossing en een wattenstaafje goed te doen. Op dezelfde manier kan je een casette schoonmaken.

Heb je nog eventuele vragen, wees dan niet bang om ze te stellen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nintendo Entertainment System (NES) MOD

Hehe, ben je echt zo bezeten door die spelconsole of doe je een beetje in die zaken ? Omdat je toch heel wat posts over die NES gaat neerzetten op dit forum :shock:

Berichten: 46

Re: Nintendo Entertainment System (NES) MOD

Straks is er een nieuw forum op de site "NES" :wink:

Je zou er een draagbare van kunnen maken 8)

Op deze site staat een beetje info http://www.classicgaming.com/vcsp/ en het wordt er een beetje uitgelegd hoe je het moet doen en zo.

PS:Ben jij enkel in Nes-consoles geintereseerd of in alle retrogaming consoles.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nintendo Entertainment System (NES) MOD

Ik ben redelijk 'in to' de NES. Dat ben ik al langere tijd, nu ben ik echter echt actief aan het modden e.d.

Beetje rare hobby, maar ach de een verzameld postzegels en ik verzamel NES hardware en software.

Ook wil ik ooit nog zelf een portable NES maken. Dit is echter een zeer lange baan project.

Andere systemen vind ik ook wel mooi. De NES is toch echt m'n favoriet. Daar ben ik nu eenmaal ook mee opgegroeid. Speel er nog dagelijks op.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Nintendo Entertainment System (NES) MOD

Kheb er ook ooit nog op gespeeld, maar da's wel al heel lang geleden, kmoet wel toegeven dat die nes wel goed was voor z'n tijd :shock:

Berichten: 46

Re: Nintendo Entertainment System (NES) MOD

Je kan je case ook maken in plexiglas ofzo met wat neonlampjes en andere lichtefecten in. 8)
- Led veranderen
Welke led bedoel je eigenlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nintendo Entertainment System (NES) MOD

Die rode, die naast de power knop zit.

Case mod: lego 8)
"Meep meep meep." Beaker

Reageer