Springen naar inhoud

Invloed van luchtvochtigheid op geluidsnelheid

• Log in om te kunnen reageren

Roel37

Roel37

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 april 2010 - 21:22

Hallo,

Ik probeer erachter te komen welke invloed de luchtvochtigheid heeft op de geluidssnelheid. Op internet heb ik gelezen dat deze invloed zeer klein is en frequentie-afhankelijk en dat het een lastige berekening is. Kan iemand mij misschien helpen aan een formule waarmee ik deze invloed kan berekenen? Of kan ik beter gebruik maken van een tabel, en waar vind ik dan een dergelijke tabel?

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 april 2010 - 22:27

Hier,

http://gsd.ime.usp.b...ound/Speed.html

Dit komt uit JASA (Journal of the Acoustical Society America 1993 nr 5 = TOP tijdschrift)
http://scitation.aip...J...=93&Issue=5 kijk bij auteur "Owen Cramer"

Je zal merken dat de invloed van vocht (RH) haast verwaarloosbaar is. Dit wordt dan ook niet mee verrekend in officiële standaards/normen, zelfs niet voor laboratorium metingen (ASTM en ISO en nationale afgeleiden). Temperatuur is de bepalende factor.
Vocht speelt wel een belangrijke rol wanneer je over luchtabsorptie aan het praten bent.
Denk dus niet dat zo'n "sound speed" calculator waar luchtvochtigheid in zit een standaard rekenmethode is in akoestiek. Dat is het niet.

vb:
0°     0%RH = 331.4 m/s
0° 100%RH = 331.7 m/s

20°     0%RH = 343.3 m/s
20° 100%RH = 344.6 m/s

Veranderd door E.Desart, 21 april 2010 - 22:36

Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 april 2010 - 23:25

Tussen haakjes, waar heb jij gelezen dat dit ook frequentieafhankelijk zou zijn? Kan jij hier een link van of naar geven?

Als herhaling: ik ken dus geen enkele akoestische norm, noch Europees (ISO en afgeleiden), noch Amerikaans (ASTM) waar luchtvochtigheid geďntegreerd is in geluidsnelheidsberekeningen in lucht, wel in absorptieberekeningen.
Er staan wel begrenzingen inzake RH (tussen x en y RH) voor lab metingen, maar die staan erin in functie van deze luchtabsorptie, niet de snelheid.

Veranderd door E.Desart, 21 april 2010 - 23:30

Eric

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 april 2010 - 07:09

Zie de paragraaf geluidsnelheid in lucht.
cp/cv is voor waterdamp anders dan voor lucht, omdat water uit drie atomen per molecule bestaat,
terwijl dat voor lucht 2 is.

Veranderd door thermo1945, 22 april 2010 - 07:22

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures