Online gaming

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 102

Online gaming

Beste allemaal,

Een tijd geleden las ik dat het zogeheten MMORPG een ware verslaving begint te worden,

Ik citeer:

Doordat er wetenschappelijk nog zo weinig bekend is, zijn er nog geen richtlijnen voor het ontwerpen van spellen. Spelontwikkelaars hebben dus vrij spel in het ontwerpen van een game. Bij de makers van diverse computerspellen is bekend, dat zij de mate van verslaving doelbewust meewegen in hun commerciële strategie: hoe meer mensen spelen, hoe meer zij verdienen.



Nu vroeg ik mijzelf af, hoe is het mogelijk dat iets wat men niet gebruikt toch verslaafd raakt. Hier zijn vele voorbeelden van maar hoe kan het zijn dat de mensheid hier aan verslaafd raakt. En dit alles een soort van obsessie wordt.

Wat ik mij vooral afvraag is, welk genot haalt men uit het ''levelen'' van een zelf gecreerd ''character''

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Online gaming

Ik denk puur de competitie drang.

Iedereen wil beter zijn dan zijn buurman en met dit soort spelletjes is degene die er het meeste tijd in steekt de beste.

Het is ook makkelijk om jezelf (nauwkeurig) met anderen te vergelijken dus dat vergroot de competitie drang.

Ook weet je dat als je slechter bent dan een ander je dit kunt inhalen door alleen tijd te investeren.

Verder is er natuurlijk ook de sociale "verslaving" dat ervoor zorgt dat je er nog meer tijd in wil steken.

Mensen krijgen een verwachtingspatroon van je waar je aan wilt voldoen.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 369

Re: Online gaming

Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Online gaming

Volgens mij is er ook nog een grote "nog eventjes" factor; het is steeds "nog eventjes" en ik ben een level hoger, "nog eventjes" en ik win die missie. "Nog eventjes" en ik kan mijn buurman veroveren, enz.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 102

Re: Online gaming

Eigenlijk maakt de bedenker van een spel al bijvoorbeeld dus ''misbruik'' van de zwakheden van de mens. Zodoende om meer geld te kunnen verdienen, want; ''hoe meer mensen spelen, hoe meer zij verdienen''

Helemaal geldt dit voor spellen waar men per maand voor moet betalen. (world of warcraft)

Naar mijn idee raken mensen door dit soort spellen hun totale omgeving van sociale netwerken kwijt alleen maar om hun ''positie'' te kunnen onderhouden op zo'n spel.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Online gaming

Op zich wel, maar om het ze nou kwalijk te nemen?

Het is bij ieder product de bedoeling ervoor te zorgen dat mensen het vaker koper.

Van een pakje yoghurt tot de glazenwasser.

En zolang dit zonder misleiding gebeurd en behalve de koper (iedereen moet zelf weten wat goed voor hem is) niemand benadeeld wordt moet dit gewoon kunnen.

Misleiding: Zie SMSdiensten, misleidende informatie op een pak vruchtensap, telemarketing, etc.

Zo'n spel is tenminste eerlijk en probeert gewoon een zo leuk mogelijk spel te maken.

Afstraffen omdat het spel te leuk (en daarom verslavend) is? Hoe zou je dat moeten doen?
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Online gaming

Eigenlijk maakt de bedenker van een spel al bijvoorbeeld dus ''misbruik'' van de zwakheden van de mens.
Tsja, zo kan ik wel nog een aantal bedrijfstakken opnoemen (alcohol, gokken, sociale-netwerksites, voetbal...)

Tuurlijk zijn ze verslavend, het vlees is zwak. Maar of verslavingen slecht zijn, is nog wat anders.

Wie legt er de norm op, dat sociale netwerken belangrijker zijn dan je te amuseren?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 102

Re: Online gaming

Dat is voor een ieder natuurlijk verschillend.. ;)
Afstraffen omdat het spel te leuk (en daarom verslavend) is? Hoe zou je dat moeten doen?
Nu weet ik uit betrouwbare bronnen dat het wel mogelijk is om wanneer bijvoorbeeld een kind van 12 zijn sociale omgeving ''verlaat'' wel een limiet op te stellen door het spel zelf. Hier heeft naar mijn idee het spel zelf wel een grote toegevoegde waarde in ;)

Reageer