Energieopbrengst bij verbradinng

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 166

Energieopbrengst bij verbradinng

We hebben Gronings aardgas en gaan dit verbranden in een CV ketel. Er is besloten om alle andere zooi die in het gas zit te verwaarlozen en alleen uit te gaan van methaan, volgens:

CH4 + O2 --> CO2 + H2O + energy

De vraag is nu, hoe kan worden bepaald hoeveel energie er van de vlam naar het gas gaat en hoe warm het gas wordt?

Verder is het van belang dat er geen CO ontstaat. Dit wordt beïnvloed door de verhouding aardgas en lucht die we in de CV laten gaan. Echter kan ik nergens vinden wat de minimale verhouding is, zodat er geen significante hoeveelheid CO ontstaat. Bestaat hier enige informatie over?

Dank voor enige hulp
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Berichten: 9

Re: Energieopbrengst bij verbradinng

pak de Calorische waarde van Gronings aardgas en vermenidvuldig dat met de hoeveelheid gas. delen door 3,6 om van MJ naar kW te gaan et voila

een overmaat O2 garandeerd dat er geen CO ontstaat, theoretisch krijg je ideale verbranding bij stoichiometrische verbranding.

de temperatuur die werkelijk ontstaat is lastig te bepalen. hangt af van de ruimte waarin je verbranding plaats vind. de hoeveelheid restgassen, omgevingsfactoren.

Reageer