Maxed out: how long can you go without sleep?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2.504

Maxed out: how long can you go without sleep?

http://www.newscientist.com/article/mg2062...hout-sleep.html

On 28 December 1963, Randy Gardner, a 17-year-old schoolboy in San Diego, California, got up at 6 am feeling wide awake and raring to go. He didn't go back to sleep again until the morning of 8 January 1964. That's 11 days without sleep

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Maxed out: how long can you go without sleep?

Is het eigenlijk al geweten wat er precies zo dodelijk is aan niet-slapen? ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Maxed out: how long can you go without sleep?

Is het eigenlijk al geweten wat er precies zo dodelijk is aan niet-slapen? ;)
Ja, daar is zeker al wat onderzoek rond gebeurd. En het is blijkbaar behoorlijk ongezond, tot zelfs dodelijk. Ik heb nu te weinig tijd om het één en ander in een berichtje te plaatsen, maar ik doe m'n best er later nog wat over te posten. ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Maxed out: how long can you go without sleep?

Een leuk intro'tje trouwens op slaapdeprivatie en de gevolgen ervan... Een zekere Peter Trippt (radiopresentator in de jaren '50 van de vorige eeuw) heeft geprobeerd om 8 dagen wakker te blijven voor een weddenschap. Dit terwijl hij werd geobserveerd en gevolgd door enkele wetenschappers.

Z'n EEG begon tekenen te vertonen van de REM-slaap terwijl hij wakker was. Hij begon te hallucineren en wanen te ervaren. Hij zou er trouwens nooit volledig van hersteld zijn...

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Straks probeer ik er nog een ietwat wetenschappelijker postje van te maken. Maar deze interessante casus toont al het één en ander wat inderdaad beschreven is in de literatuur... ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Maxed out: how long can you go without sleep?

Kort beschreven, is onze slaap vermoedelijk van belang voor:

- onze spieren te laten rusten,

- de opbouw van proteïnen in onze hersenen, de reorganisatie van onze synapsen, het versterken van onze herinneringen

De oorspronkelijke functie van onze slaap was waarschijnlijk energiebesparing.

Verder zorgt slaap ervoor dat ons geheugen verbetert en onze herinneringen sterker worden (belangrijk voor het studeren: datgene wat je leerde, wordt steviger in je hersenen geprent tijdens de slaap). We zouden zo ook onze herinneringen beter kunnen heranalyseren en dus een verborgen regel ontdekken (= de ‘aha’ ervaring)

Enkele onderzoekjes bevestigen dit:

- na het studeren, is de prestatie de dag zelf vaak minder goed dan diezelfde prestatie de dag nadien (op voorwaarde dat men een goede nachtrust had!).

- bij herhaaldelijk iets oefenen, zie je dat de prestatie soms afneemt in de loop van de dag. Echter, na een dutje, verbeteren de prestatie weer.

- als je motorische vaardigheden oefent, dan zijn daarbij bepaalde hersendelen méér actief. Als je nadien gaat slapen, dan zie je dat diezelfde hersendelen actief blijven. Hoe actiever die hersendelen zijn, hoe beter de prestatie op die taak is, de volgende dag.

Het belang van de REM-slaap (= Rapid Eye Movement = slaap waarbij we ook vooral dromen):

- Ze is belangrijk voor geheugenopslag & helpt onbruikbare linken los te koppelen (die overdag verkeerdelijk gemaakt werden). Daardoor zouden de wél goed gemaakte connecties versterkt overblijven.

- Mogelijks is er een verschil bij de REM en de NREM-slaap (= non-REM-slaap), wat betreft het consolideren van verschillende types herinneringen:

Bij slaapdeprivatie vroeg in de nacht (= dan treedt vooral NREM slaap op), wordt vooral het verbaal leren aangetast: bv.: moeite om een woordenlijst te herinneren

Bij slaapdeprivatie in de 2e helft van de nacht (= vooral REM slaap), zou vooral het leren van motorische vaardigheden aangetast zijn.

- Tijdens de REM-slaap worden verbruikte stoffen terug aangevuld: bv. aanvullen van serotonine & adrenaline

Verder blijkt uit onderzoek dat, als iemand meer dan een week niet slaapt, hij last krijgt van verminderde concentratie & prestaties, z’n alertheid neemt af, hij begint te beven en hij krijgt last van duizeligheid. Hij zal vooral problemen krijgen met eenvoudige taken waarvoor volgehouden aandacht nodig is. Ook vertoont hij depressieve klachten, irritatie en begint hij te hallucineren.

Als je 1 nacht niet slaapt, dan ziet men al dat tijdelijk het immuunsyteem actiever wordt (= je reageert dus alsof je ziek bent)

Bij ratten die een langere tijd niet mochten slapen, zag men dat ze uiteindelijk stierven. Al is het onduidelijk of je dit kan doortrekken naar mensen die vrijwillig besluiten om niet te slapen. Voor die ratten was die stressfactor (niet mogen slapen) immers oncontroleerbaar & onvoorspelbaar, wat leidde tot extra stress. Een proefpersoon daarentegen kan wel het experiment stopzetten als die dat wil.

Wat zag men bij die ratten?

- Na enkele dagen slaapdeprivatie zag men een stijging van hun lichaamstemperatuur en van hun metabolisme. Ze kregen ook meer honger, vermoedelijk omdat hun lichaam harder werkte dan normaal.

- als hun slaapdeprivatie nog langer duurde, zag men dat hun immuunsysteem duidelijk slechter ging functioneren, ze kregen infecties en hun hersenactiviteit nam af.

- Na +/- 4 weken zonder slaap, stierven ze.

(alles uit 'Algemene Psychologie' van Brysbaert en 'Biological Psychology' van Kalat)

Het is echter nog bijlange niet duidelijk waarom slaap precies noodzakelijk is en vooral ook, wat er precies allemaal gebeurt tijdens onze slaap. Maar onderzoekers zijn er wel van overtuigd dàt slaap van levensbelang is.

Verborgen inhoud
En nu ga ik zelf slapen... ;)


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Maxed out: how long can you go without sleep?

Het is echter nog bijlange niet duidelijk waarom slaap precies noodzakelijk is en vooral ook, wat er precies allemaal gebeurt tijdens onze slaap. Maar onderzoekers zijn er wel van overtuigd dàt slaap van levensbelang is.
Nog altijd niets? Ik had gehoopt dat het waarom al wat verduidelijkt was de afgelopen jaren ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Maxed out: how long can you go without sleep?

Nog altijd niets? Ik had gehoopt dat het waarom al wat verduidelijkt was de afgelopen jaren ;)
Het woordje 'niets' is te sterk uitgedrukt. Er is toch al het één en ander dat men weet. Maar er is vermoedelijk nog veel meer dat men niet weet... ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Maxed out: how long can you go without sleep?

There are no records of a human having been intentionally kept awake long enough to kill them, but a hereditary disease called fatal familial insomnia suggests there is an ultimate limit. The disease eventually robs victims of the ability to sleep. Death follows within three months.
Klopt... de prionziekte 'FFI' (= Fatal Familial Insomnia). Ze kunnen niet meer slapen. Uiteindelijk sterven ze. Het volgende filmpje gaat erover:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 49

Re: Maxed out: how long can you go without sleep?

Dido schreef:Bij ratten die een langere tijd niet mochten slapen, zag men dat ze uiteindelijk stierven. Al is het onduidelijk of je dit kan doortrekken naar mensen die vrijwillig besluiten om niet te slapen. Voor die ratten was die stressfactor (niet mogen slapen) immers oncontroleerbaar & onvoorspelbaar, wat leidde tot extra stress. Een proefpersoon daarentegen kan wel het experiment stopzetten als die dat wil.

Wat zag men bij die ratten?

- Na enkele dagen slaapdeprivatie zag men een stijging van hun lichaamstemperatuur en van hun metabolisme. Ze kregen ook meer honger, vermoedelijk omdat hun lichaam harder werkte dan normaal.

- als hun slaapdeprivatie nog langer duurde, zag men dat hun immuunsysteem duidelijk slechter ging functioneren, ze kregen infecties en hun hersenactiviteit nam af.

- Na +/- 4 weken zonder slaap, stierven ze.

Dido
waardoor stierven ze? hart dat er mee stopte? of Hersens die niet meer werkte?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Maxed out: how long can you go without sleep?

waardoor stierven ze? hart dat er mee stopte? of Hersens die niet meer werkte?
Als ik lees dat ze infecties kregen, dan zullen vermoedelijk sommige al gestorven zijn aan de complicaties van hun infecties. Ik denk niet dat er zomaar één doodsoorzaak te labelen is aan hun sterven, in dat geval.

Maar goed, uiteindelijk zullen hun hersenen én hun hart inderdaad wel gestopt zijn met werken, zoals bij elke dode (rat). ;) Voor verdere details, denk ik dat je best eens in het desbetreffende artikel duikt (voor zover men daar al één specifieke doodsoorzaak heeft kunnen/ willen vaststellen). Als je daar interesse in hebt, dan denk ik wel dat ik de specifieke referenties ervan terug kan vinden. Geef me dan gerust een seintje.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 49

Re: Maxed out: how long can you go without sleep?

Hmm, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het zo dodelijk maakt, hebben je organen te weinig energie,

zit je korte termijn geheugen te vol etc. als je weet waaraan ze doodgaan kan je misschien daaruit leiden waarom niet slapen dodelijk voor je is.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Maxed out: how long can you go without sleep?

Toch gek allemaal.

Slaap geeft een gigantisch nadeel voor dieren die willen overleven.

Een slaper is machteloos tegen een wakker dier.

Toch slapen (voor zover ik weet) alle dieren, dus het voordeel moet veel groter zijn dan het nadeel.

Het blijft fascinerend en stapje voor stapje komen toch de verklaringen binnen druppelen.

Maar vooral mijn complimenten voor Dido en zijn/haar uitzoek- en samenvat werk iedere keer opnieuw!
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Maxed out: how long can you go without sleep?

Dolfijnen zouden nooit slapen (of slechts enkele minuten per dag).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Maxed out: how long can you go without sleep?

Maar vooral mijn complimenten voor Dido en zijn/haar uitzoek- en samenvat werk iedere keer opnieuw!
Je mag er 'haar' van maken, niet 'zijn'... Enne, dank je wel! ;)
Dolfijnen zouden nooit slapen (of slechts enkele minuten per dag).
Ik dacht dat die één hersenhelft laten slapen, terwijl de andere hersenhelft wakker blijft? Dus, door de beide hersenhelften afwisselend te laten slapen, is er toch sprake van 'slapen', denk ik... Al is het dan op een andere manier dan wij dat kennen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Maxed out: how long can you go without sleep?

Ik dacht dat die één hersenhelft laten slapen, terwijl de andere hersenhelft wakker blijft?
Jup. Anders verdrinken ze.

Trouwens benieuwd of de proefpersoon in dit onderzoek nog verder opgevolgd wordt...
Gardner experienced mood swings, memory and attention lapses, loss of coordination, slurred speech and hallucinations, but was otherwise fine.
"Voor de rest was hij prima in orde." Ja, want zeg nu zelf: wat stemmingswisselingen, geheugen- en aandachtsproblemen, moeite met praten, en hallucinaties... Dat had toch wat heftiger gekund? ;)

Reageer