Dwarskrachtenprobleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Dwarskrachtenprobleem

in de bijlage is een liggercombinatie te vinden,

ik kom tot dusver niet uit de combinatie van een overstek, meerdere opleggingen en het scharnier, zou iemand mij op weg kunnen helpen met de v-lijn??

De F bedraagt hierin 14 kN

gr
Bijlagen
probleem.jpg
probleem.jpg (7.13 KiB) 171 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dwarskrachtenprobleem

Je hebt drie onbekenden en twee evenwichtsvergelijkingen. Je moet dus een extra vergelijking zoeken welke je vindt bij het inwendig scharnier: het buigmoment moet daar nul zijn.

Je krijgt dus (met steunpunten A, B en C links te beginnen):

Verticaal evenwicht: 2F = A+B+C

Rotatie evenwicht rond uiterst linkse punt: 4F = A+7B+10C

Buigmoment nul in scharnier: 4F=3A

Oplossen geeft:
\([A=\frac{4\,F}{3},B=\frac{4\,F}{3},C=-\frac{2\,F}{3}]\)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 3

Re: Dwarskrachtenprobleem

dankje!

Helaas als ik als ik als V dus 4/3 van de F gebruik, is het antwoord nog steeds fout!

(ik heb de V namelijk nodig om een schuifspanning te berekenen), is er misschien een andere verklaring??

gr

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dwarskrachtenprobleem

Let op, ik gaf de reactiekrachten, niet de maximale dwarskracht. Doe eens een poging het diagram te tekenen!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Dwarskrachtenprobleem

Een beetje creatief met de graph functie ;) geeft de dwarskrachten lijn. (Nog vermenigvuldigen met F ;) )

<!--graphstart--><script type="text/javascript">graph(0,10,-1,1,300,300,600,600,'1*floor(1.99*e^(-(x-(1+0)/2)^2/(1^2/(4*log(2))-(0*1)/(2*log(2))+0^2/(4*log(2)))))-1/3*floor(1.99*e^(-(x-(4+1)/2)^2/(4^2/(4*log(2))-(1*4)/(2*log(2))+1^2/(4*log(2)))))+2/3*floor(1.99*e^(-(x-(7+4)/2)^2/(7^2/(4*log(2))-(4*7)/(2*log(2))+4^2/(4*log(2)))))-2/3*floor(1.99*e^(-(x-(10+7)/2)^2/(10^2/(4*log(2))-(7*10)/(2*log(2))+7^2/(4*log(2)))))')</script><!--graphend-->
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer