Springen naar inhoud

Thermische expansie

• Log in om te kunnen reageren

Frank P

Frank P

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2010 - 14:22

Hallo iedereen,

In mijn cursus fysica heb ik gelezen dat voorwerpen lineair uitzetten volgens de formule
LaTeX

Een bepaalde temperatuursverandering LaTeX brengt dus een bepaalde lengteverandering LaTeX met zich mee. Nu vroeg ik me af: geldt deze wet in alle richtingen (dimensies) van het voorwerp (lengte, breedte, hoogte)?

Als het antwoord op deze vraag ja is, dan kan ik (als ik geen denkfout maak) het volgende stellen:

Omdat de mate van uitzetting LaTeX afhankelijk is van de oorspronkelijke lengte LaTeX , zal het voorwerp sowieso niet evenveel percent uitzetten in alle richtingen. Een staaf die wordt opgewarmd zal vooral langer worden, en slechts een heel klein beetje dikker.

Dank bij voorbaat

Veranderd door Frank P, 24 april 2010 - 14:23

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 april 2010 - 14:36

Hallo iedereen,

In mijn cursus fysica heb ik gelezen dat voorwerpen lineair uitzetten volgens de formule
LaTeX

afhankelijk is van de oorspronkelijke lengte LaTeX , zal het voorwerp sowieso niet evenveel percent uitzetten in alle richtingen. Een staaf die wordt opgewarmd zal vooral langer worden, en slechts een heel klein beetje dikker.

Het gaat niet evenveel uitzetten, maar WEL evenveel percent! De verhoudingen blijven bij vrije expansie behouden, en de vorm van het object dus ook.
Anders moet je het maar eens uitrekenen bij pakweg een rechthoek. Je zal zien dat na vrije thermische expansie de verhoudingen tussen de zijden onveranderd zijn. De ene zijde zal wel meer uitgezet zijn dan de andere.

Veranderd door 317070, 24 april 2010 - 14:37

What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Frank P

Frank P

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2010 - 09:50

Hallo, ik zie waar ik de fout maak ivm de uitzettingsproporties:)

Aan de hand van de formule had ik automatisch al kunnen voorspellen dat de verhoudingen van de afmetingen hetzelfde bleven (dat het voorwerp dezelfde vorm behoudt)

LaTeX
LaTeX

Er is dus een constante factor LaTeX waarmee het materiaal uitzet. Het is niet helemaal juist om constant te zeggen, want LaTeX is in kleine mate afhankelijk van de temperatuur.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures