Vergelijking met sinus

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 149

Vergelijking met sinus

hallo,

Bij een som kwam ik het volgende tegen:

1.5-3sin(0,5x)=0

ik moest dit simpeler maken => 1,5=3sin(0,5x) => 0,5=sin(0,5x)

ik snapte niet hoe verder moest=> uitwerkingen zegt volgende stap => Sin(x)=0,5

Ik snap niet hoe ze er op komen, welke formule hebben ze hiervoor gebruikt, in ieder geval: hoe zijn ze erop gekomen?

alvast bedankt,

Henk

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking met sinus

Het is belangrijk enkele sin-waarden te kennen, er is een lijstje. Google eens met sin en kies wikipedia, zoek dan de tabel op.

Daarmee kan je deze opgave eenvoudig oplossen.

Berichten: 30

Re: Vergelijking met sinus

Vraag eens aan je docent of je het boekje WisForta mag lenen.

Dat staat een hoop in.

Verder kan je een hoop zelf afleiden uit de eenheidscircel.

Handig voor jezelf is om bepaalde waarden gewoon uit je hoofd te kennen

Maak een tabelletje en probeer het gewoon beide kanten op te leren, net als woordjes bij talen
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vergelijking met sinus

plop0-1 schreef:0,5=sin(0,5x)

uitwerkingen zegt volgende stap => Sin(x)=0,5
dit kan toch simpelweg niet? Want dan stelt het uitwerkingenboekje kennelijk dat sin(x) = sin (0,5x) = 0,5
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking met sinus

Het is helemaal correct.

Vervang sin(.5x) even door (bv) p, dan staat er: 1.5-3p=0 . Bereken p ...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vergelijking met sinus

jawel, dan is sin(0,5x) = 0,5

maar het uitwerkingenboekje zegt dan vervolgens sin(x) = 0,5

en dát kan toch niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vergelijking met sinus

Inderdaad; maar ik zie de link met "primitiveren" voorlopig nog niet. Wat is eigenlijk de precieze opgave?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 30

Re: Vergelijking met sinus

Bij het primitiveren, zal de som er naar mijn idee er ingewikkelder uitgaan zien. Met behulp van die formules kun je de som terugherleiden tot een vereenvoudigde versie, maar wel overeenkomstig met dezelfde waarde. Met de eenheidscircel kun je die formules/rekenregels afleiden. evenals dat je met de eenheidscircel kunt bewijzen dat verschillende sommen met elkaar overeenkomen, wanneer je het hebt over cosinus en sinus sommen.

dus: sin(0,5x) = sin(x) = ...

dit weet ik niet zeker, kan inderdaad fout zijn, maar voor veel vergelijkingen is dit wel de oplossing.

Zou ik even moeten uitschrijven, maar is al weer een poosje terug
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vergelijking met sinus

Maar is de opgave het oplossen van een vergelijking of het vinden van een primitieve? Dat moet toch eerst even verduidelijkt worden...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 30

Re: Vergelijking met sinus

Misschien misplaatste titel gebruikt, Plop-1 vraagt alleen hulp met het vereenvoudigen van de vergelijking.

Naar mijn idee, moet je dan toch maar eens wat gaan proberen, dan zien we wel waar je vastloopt
Zonder de MBB-er kan de arts zijn ei niet kwijt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vergelijking met sinus

Ik vermoed het ook, maar dan nog gebeurt er een 'vreemde stap' (als we de 'uitwerkingen' moeten geloven).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Vergelijking met sinus

Ik vermoed het ook, maar dan nog gebeurt er een 'vreemde stap' (als we de 'uitwerkingen' moeten geloven).


Het ziet er naar uit dat de uitwerkingen voorstellen als "volgende stap" sin(x)=0,5 op te lossen, en het resultaat daarvan te gebruiken om de uitkomsten van 0,5=sin(0,5x) te vinden. Ongelukkigerwijze heeft 'x' op die manier in een en dezelfde afleiding twee verschillende betekenissen.

Gebruikersavatar
Berichten: 149

Re: Vergelijking met sinus

hartstikke bedankt voor de hulp, het was inderdaad mijn vraag hoe de vergelijking vereenvoudigd was (ben ik nog steeds niet uit) omdat ik dacht dat ik het moest snappen om de opdracht op te lossen. Ik zag bij de opdracht dat het niet nodig was om deze vergelijking te vereenvoudigen, het is dus vreemd dat de uitwerkingen deze stap heeft gemaakt. ik had het volgende gedaan: sin(0,5x)=sin(1/6π) en ik kon verder rekenen...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking met sinus

Je probleem is me niet duidelijk.

Kan je jouw uitwerking geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vergelijking met sinus

hartstikke bedankt voor de hulp, het was inderdaad mijn vraag hoe de vergelijking vereenvoudigd was (ben ik nog steeds niet uit) omdat ik dacht dat ik het moest snappen om de opdracht op te lossen.
Maar dat heeft dan toch niets met primitiveren te maken? Ik zal de titel aanpassen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer