Springen naar inhoud

Stroomzinnen

• Log in om te kunnen reageren

Superbee

Superbee

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 april 2010 - 08:11

Bij een npn-transistor worden de stromen Ib, Ic en Ie gerefereerd naar de transistor toe.
In formule wordt gesteld dat LaTeX
Hoe komt het dat gezegd wordt dat \alpha de verhouding is van het gedeelte van de emitterstroom dat in de collector terecht komt.

Deze zin verwart me wat. De collectorstroom gaat toch over in LaTeX ?
Ik wou graag ook de zekerheid dat ik de volgende idee juist heb:

Splitst Ic zich in LaTeX en een gedeelte LaTeX

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gringo

Gringo

• >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2010 - 12:42

De emitter stroom is de collector stroom + de base stroom

Ie = Ic + Ib

Ib = (1-a) * Ie

Ic = a * Ie

Superbee

Superbee

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 april 2010 - 18:10

De emitter stroom is de collector stroom + de base stroom
Ie = Ic + Ib
Ic = a * Ie

-Net daarom dat ik het raar vind dat er geponeerd wordt dat een deel van de emitterstroom in de collector terechtkomt.
Of klopt dit in een of ander bizarre manier toch?

-En inderdaad, die LaTeX was te verwaarlozen. Goh juist, das de lekstroom naar de basis toe.

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2010 - 12:33

We gaan voor het gemak uit van een NPN transistor:
De emitter injecteert elektronen in de basis. In de ideale toestand zullen al die elektronen opgesnoept worden door collector (hopelijk zijn de namen emitter en collector wat duidelijker). Om dit te doen moeten de elektronen door de basis heen. De basis heeft een overschot aan gaten en dus zal een deel van de elektronen recombineren in de basis. Dus niet alle elektronen vanuit de emitter zullen opgepikt worden door de collector.

De basis kan dus niet heel 'dik' zijn, omdat dan in het ergste geval al je elektronen recombineren in de basis en de transistor niet meer transistort.......
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Superbee

Superbee

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2010 - 20:40

aha.
En dus die lekstroom is dus een deel van die elektronen die niet naar de collector transfereren?

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2010 - 11:48

Yep, die worden opgesnoept door de gaten in de basis.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures