Koepels en bogen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Koepels en bogen

Hoi!

Voor mijn eindwerk wiskunde had ik graag koepels en bogen besproken.

Ik dacht aan de santa maria del fiore met de koepel van brunelleschi, geodetische koepels en eventueel nog het pantheon voor het begin van de tijdschaal.

Helaas vind ik amper wiskundige uitleg bij deze koepels op het internet (uitgezonderd geodetische). Heeft iemand een idee waar ik de wiskunde erachter kan zoeken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Koepels en bogen

Heeft iemand een idee waar ik de wiskunde erachter kan zoeken?
Er zijn meerdere bogen mogelijk: bergparabool, gotische en romaanse boog; het positieve deel van de sinus,

de omgekeerde kettinglijn, ook wel bekend als de cosinushyperbolicus.

Vermeld ook een ogief.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Koepels en bogen

Er zit an sich weinig wiskunde achter. Ik kan je dit aanraden: http://www.arch.ethz.ch/~pblock/interactiveThrust/index.html
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 16

Re: Koepels en bogen

Hej

ik ben tot de conclusie gekomen dat er achter bogen meer fysica dan wiskunde zit ;)

Momenteel ben ik geodetische koepels aan het uitwerken, maar ik zoek iets dat ik niet vinden kan.

Geodetische koepels bestaan uit x-tal driehoeken, en naarmate er meer driehoeken er zijn zal de koepel meer de vorm van een bol aannemen. een gestroomlijnde bol te krijgen is wat moeilijk, maar een goede benadering er van wel.

Nu vroeg ik me af hoeveel driehoeken je nodig zou moeten hebben om een goede bolvorm te krijgen voor een geodetische koepel met straal r. Oneindig veel natuurlijk. Maar hoe moet je dit wiskundig verwoorden?

Iets met afstand tussen twee hoekpunten moet nul worden, werken met limieten en afgeleiden?

Reageer