Aardwetenschappen studeren?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 35

Aardwetenschappen studeren?

beste iedereen,

mijn droom is om later paleontoloog te worden, maar ik zit nu te twijfelen welke studie ik hier het beste voor kan volgen. Dus mijn vraag is : Welke studie is het beste om paleontoloog mee te kunnen worden?

ik zat zelf te twijfelen tussen Archeologie, Biologie en Aardwetenschappen.

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

Alvast bedankt ;)
"En toch draait ze."

- Galileo Galilei -

Berichten: 389

Re: Aardwetenschappen studeren?

Rocky schreef:beste iedereen,

mijn droom is om later paleontoloog te worden, maar ik zit nu te twijfelen welke studie ik hier het beste voor kan volgen. Dus mijn vraag is : Welke studie is het beste om paleontoloog mee te kunnen worden?

ik zat zelf te twijfelen tussen Archeologie, Biologie en Aardwetenschappen.

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

Alvast bedankt ;)
Van de 3 die ge opnoemt: Archeologie alvast niet. Ok, als ge via via een paar omwegen toevallig ooit bij de juiste mensen terecht komt, kunt ge in principe uit elke iet of wat wetenschappelijke richting alles worden als ge u maar genoeg interesseert, maar archeologie heeft intrinsiek niets met paleontologie te maken. Paleontologie gaat over de oude beestjes en plantjes (desnoods microben) tussen het begin van het ontstaan van het leven, tot nu. De bedoeling is evoluties tussen soorten te achterhalen en daar een soort van tijdskader op te plakken met het doel aan de hand van de diertjes en plantjes die ge in de gesteenten vindt, iets te kunnen zeggen over die gesteenten. Hoe oud zijn ze? Welk milieu van afzetting (zee, land, diepe oceaan, rivier,...), klimaat, temperatuur etc. Archeologie gaat over wat geschiedkundige dinges, dus ge komt zeker wetenschappelijke kennis te kort na die 5 jaar.

Dan resten er nog 2 potentiele richtingen. Aardwetenschappen (geologie dus) en Biologie. De meest voor de hand liggende optie is geologie. Gegeven dat een geoloog paleontologie als een werkelijk instrument gebruikt om te bekomen wat ik hierboven al zei, namelijk de aardgeschiedenis achterhalen, maakt paleontologie ook daadwerkelijk heel sterk deel uit van het lessenpaket dat ge in een opleiding geologie kunt krijgen.

De biologie gaat dus over het nieuwe leven. Op zich heeft biologie wel enig nut in het paleontologisch onderzoek, vermits de mechanismen van vroeger en nu uiteindelijk zowat dezelfde zijn, maar de manier van gebruiken en classificeren is anders. Paleontologie zit minder standaard of minder uitgesproken in de basisopleiding van de biologie (minder vakken of keuzevakken), maar er zijn zeker duidelijke mogelijkheiden om over te switchen.

Het meest voor de hand liggende: geologie! (dan is u fossielencollectie trouwens door de opleiding zelf al verdubbeld, want we gaan regelmatig op excursie)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Aardwetenschappen studeren?

Het meest voor de hand liggende: geologie!
De vakken paleontologie en paleontologie 2 worden aan de unief Gent enkel gegeven in de richting biologie.

Verder vind ik nog:

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/10329

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/8165

waaruit duidelijk blijkt dat Geologie waarschijnlijk wel beter is. Als ik van jou was, zou ik gewoon even zoeken naar een prof paleontologie, en hem eens een mailtje sturen naar wat hij aanraadt in de instelling waar je het zou volgen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 389

Re: Aardwetenschappen studeren?

paleontologie 2[/url] worden aan de unief Gent enkel gegeven in de richting biologie.
Dit is niet correct (en ik spreek uit ervaring)

Geologie:

http://www.opleidingen.ugent.be/studiegids...00011/INDEX.HTM

http://www.opleidingen.ugent.be/studiegids...00012/INDEX.HTM

http://www.opleidingen.ugent.be/studiegids...00001/INDEX.HTM

Bij geologie moet je er wel duidelijk op letten dat paleontologie gebruikt wordt doorheen gans u opleiding. In 60% van de andere vakken wordt wel een case-verwijzing naar paleontologie als tool gemaakt. Tijdens de excursies voor andere vakken, zul je voldoende fossielen kappen (geologische kartering, geologie van belgie, structuurgeologie,...). Bij biologie is het vak paleontologie eerder een soort eindpunt: ge moet het wel weten in het kader van de evolutie, maar het wordt daar minder concreet toegepast in de hele opleiding. De proffen paleontologie in de opleiding biologie, zijn trouwens beide geologen (die dus ook les geven aan de geologen). Dat zegt genoeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Aardwetenschappen studeren?

dat maakt de toekomst een stuk duidelijker voor mij. ;)

ik zit nu in 5vwo dus ik heb nog een jaartje om Aardwetenschappen aan de verschillende universiteiten te bekijken.

bedankt voor de goede reacties!
"En toch draait ze."

- Galileo Galilei -

Berichten: 369

Re: Aardwetenschappen studeren?

Rocky schreef:dat maakt de toekomst een stuk duidelijker voor mij. :)

ik zit nu in 5vwo dus ik heb nog een jaartje om Aardwetenschappen aan de verschillende universiteiten te bekijken.

bedankt voor de goede reacties!
Let er overigens wel op dat als het niet lukt je huidige doelstelling te halen (om wat voor reden dan ook) dat je nog immer met de studie naar keuze iets leuks kunt doen. Fixeer je niet alleen op Paleontologie, er zijn zat voorbeelden van veranderende interesse bij studenten en afgestudeerden (mijzelf als voorbeeld meerekenend :) )

Ik heb iets dergelijks zelf ook meegemaakt (ik wilde graag de auto-industrie in ;) ), maar ben gelukkig voortijdig gestopt, omdat ik de bui al voelde hangen en de studie mij niet meer interesseerde. Als je dus, net als ik ;) , je teveel op een enkel beroep gaat focussen en daar niet ook eens langs heen kijkt kom je soms voor vervelende situaties te staan!

Verder wens ik u veel succes bij het maken van je keuze en ik hoop voor je dat je een leuke en passende studie vind!
Onzekerheid is de enige zekerheid die het leven te bieden heeft - leef daar naar!

Berichten: 389

Re: Aardwetenschappen studeren?

Let er overigens wel op dat als het niet lukt je huidige doelstelling te halen (om wat voor reden dan ook) dat je nog immer met de studie naar keuze iets leuks kunt doen.
In dat kader zullen we voor de volledigheid nog wel herhalen dat het aandeel geologie in het eerste jaar slechts 30% bedraagt, en dat ge eerst tegen uw wil zult worden overdonderd met fysica en chemie (in Gent toch). Tegen het tweede jaar is dit al 70% en in het derde jaar nagenoeg 100%. Hou er dus rekening mee dat uw voorliefde voor de paleontologie niet beperkt mag zijn tot aardrijkskunde en fossielen, maar dat ge nu al een deftige wetenschappelijk pakket dient te hebben en daar al enige voorliefde in kunt onderscheiden. Nu, ik heb mij laten vertellen dat Belgische geologen algemener zijn opgeleid, dus het kan wel zijn dat bijvoorbeeld in nederland ge minder last zult hebben van die rommel. Die fysica en chemie is ook de hoofdreden van mislukken in de geologie in Gent, niet zozeer de geologische vakken zelf.

Nu, ik kijk eens langs mijn neus weg naar het programma van Utrecht, en daar lijkt het mij al iets directer toegepaste geochemie in plaats van sec algemene chemie. http://www.uu.nl/NL/Informatie/bachelor/aa...es/default.aspx

Reageer