Springen naar inhoud

Aard"fasen"?

• Log in om te kunnen reageren

Dianaxoxo

Dianaxoxo

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 april 2010 - 14:00

Hallo,
Ik moet een aantal opdrachten maken over het heelal en bij sommige kom ik niet uit;

1) Als een ruimtevaarder op de maan staat en naar de aarde kijkt. Zou hij de aarde ook in de vier schijngestalten kunnen zien? Dus nieuwe aarde, eerste kwartier, volle aarde en laatste kwartier?

Veranderd door Jan van de Velde, 25 april 2010 - 15:02

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2010 - 14:42

Dag Dianaxoxo, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

EEN PROBLEEM PER TOPIC
Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in ťťn topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen), maar overdrijf dat aantal ook niet.

We hebben het voorlopig even gereduceerd tot ťťn vraag. Zie je persoonlijke berichten (Postvak, rechtsboven aan de indexpagina), waar je het weggeknipte deel kunt terugvinden. (service van de zaak)

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2010 - 14:49

Hier vind je een animatie van aarde en maan rond de zon, van "bovenaf" gezien.

http://jove.geol.niu.../moonphase.html

Stel bovenin de tijd in op "days", zet de slider rechtsboven snel genoeg dat het een beetje vooruit gaat, denk jezelf op de "noordpool" van de maan, en kijk naar de aarde. (waarvan je in dat geval moet indenken de "zijkant" te zien, niet, zoals in de animatie, de "bovenkant").
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Dianaxoxo

Dianaxoxo

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2010 - 15:30

Hier vind je een animatie van aarde en maan rond de zon, van "bovenaf" gezien.

http://jove.geol.niu.../moonphase.html

Stel bovenin de tijd in op "days", zet de slider rechtsboven snel genoeg dat het een beetje vooruit gaat, denk jezelf op de "noordpool" van de maan, en kijk naar de aarde. (waarvan je in dat geval moet indenken de "zijkant" te zien, niet, zoals in de animatie, de "bovenkant").

Dankje, naar mijn idee zijn er dus wel ''aarde fasen'' of zie ik dit nou verkeerd?
Op internet heb ik dt gevonden;
Op de Maan zelf kun je nooit de Aarde zien opkomen noch ondergaan. Dat komt omdat altijd dezelfde zijde van de Maan naar de Aarde is toegekeerd.
Staat de aarde dan altijd ''stil''? Als je het vanaf de maan kijkt?

Kalkoen

Kalkoen

• >250 berichten
  • 389 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2010 - 18:02

Op de Maan zelf kun je nooit de Aarde zien opkomen noch ondergaan. Dat komt omdat altijd dezelfde zijde van de Maan naar de Aarde is toegekeerd.
Staat de aarde dan altijd ''stil''? Als je het vanaf de maan kijkt?

Om redenen die elders op dit forum ook al werden bediscussieerd, draait de maan exact even snel rond haar eigen as als de maan rond de aarde draait. De maan kijkt dus steeds met de zelfde zijde naar de aarde. Wat ge dus zult zien als ge langs de naar aarde gerichte kant kijkt, is een draaiende aarde, tenzij de aarde natuurlijk ongeveer tussen de zon en de maan staat, dan zie je niets. En op dat moment is het normaal volle maan op aarde. Het verschil is dat de aarde de hele dag ongeveer op hetzelfde punt aan de hemel zal staan.

Veranderd door Kalkoen, 26 april 2010 - 18:03

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2010 - 20:15

Dankje, naar mijn idee zijn er dus wel ''aarde fasen'' of zie ik dit nou verkeerd?

Jawel, precies dezelfde als de maanfasen, maar als iemand op aarde een "volle maan" ziet zal iemand op de maan een "nieuwe aarde" zien.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures