[Scheikunde] Scheikunde vraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Scheikunde] Scheikunde vraag

hallo allemaal ik ben bezig met een paar oefen examens en een aantal practica maar ik kom er bij een paar vragen niet helemaal uit.

vraag 1; ik heb 24mg MG in 20 Ml 0,10 molair zwavelzuur aangebracht. hier bij ontstaat er de reactie:

MG(S) + 2H+ (aq) --> MG2+ (aq) + H2 (g).

klopt deze formule? of is er iets te veel?

daarna heb ik de ontstane waterstof opgevangen tot de reactie afgelopen was. hierbij heb ik 2 metingen gedaan. maar ik kan niet exact zien of er evenveel waterstof is ontstaan. wie kan zeggen of dit klopt?? en ik ben er ook niet uitgekomen hoeveel cm3 waterstof gas is ontstaan wie helpt mij? alvast heel erg bedankt. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Scheikunde vraag

Zou je alsjeblieft wat beter willen letten op je notatie en de opmaak van je bericht?

Ik neem aan dat je met MG magnesium bedoelt? En met MG2+ Mg2+ ? Die laatste is de correcte notatie en dat vergemakkelijkt het lezen voor ons behoorlijk.

De sub-en superscript zitten naast de onderstreep knop boven de text-editor.

Je vraagt of je reactievergelijking klopt. Staat er links en rechts van de pijl even veel van alles? Bijvoorbeeld: 2H+ --> H2 is in beide gevallen twee Htjes dus dat klopt. Bij reacties met zouten mag je eventuele 'tribune ionen' weglaten in neerslag reacties, bijvoorbeeld als van NaCl de Na+ wel wat doet maar de Cl- niet.

Hoe heb je het vrijgekomen gas opgevangen? Waarom kan je niet zeggen of het even veel is bij beide metingen?

Weet je misschien het molair volume van een gas (hint: binas) ?

Dit topic past beter in huiswerk en is daarom verplaatst (ook dekt de titel de vraag niet helemaal, let daar in het vervolg op aub).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer