Middelpuntzoekendekracht gehocuspocus

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

Middelpuntzoekendekracht gehocuspocus

In het kader van het aankomend eindexamen heb ik mij maar weer is gestort op de middelpuntzoekende kracht. Ik begrijp nu al beter wat het nou precies inhoud, maar op basis van andere vergaarde kennis begrijp ik er weer niks van ;)

-Wat tot dusver voor mij duidelijk is, is dat de m-zoekende kracht enkel de richting van het object dat een cirkelvormige baan verricht veranderd, (omdat de kracht loodrecht staat op de beweegrichting)

-De m-zoekende kracht is even groot als bijvoorbeeld de normaalkracht in een centrifuge of de weerstand van de banden van een auto in een scherpe bocht. alhoewel ik hier nu bij nader inzien eigenlijk niet zo zeker van ben ;)

Wat ik niet begrijp is: welke kracht zorgt in bijvoorbeeld de centrifuge van een astronaut voor zijn snelheid?

Hieruit voort vloeit, (maar volgens mij valt dat buiten de stof): hoe bereken je de arbeid die deze kracht verricht op het voorwerp en welke ''s van plaats'' gebruik je hiervoor/

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Middelpuntzoekendekracht gehocuspocus

-Wat tot dusver voor mij duidelijk is, is dat de m-zoekende kracht enkel de richting van het object dat een cirkelvormige baan verricht veranderd, (omdat de kracht loodrecht staat op de beweegrichting)
klopt
-De m-zoekende kracht is even groot als bijvoorbeeld de normaalkracht in een centrifuge of de weerstand van de banden van een auto in een scherpe bocht. alhoewel ik hier nu bij nader inzien eigenlijk niet zo zeker van ben ;)
klopt ook. Logischer (en mogelijk duidelijker) is het te stellen dat de genoemde normaalkracht resp wrijving van de banden die middelpuntzoekende kracht ZIJN.
Wat ik niet begrijp is: welke kracht zorgt in bijvoorbeeld de centrifuge van een astronaut voor zijn snelheid?
Je bedoelt zo'n trainingscentrifuge waarin astronauten trainen om grote versnellingen te weerstaan?

Niet die normaalkracht/middelpuntzoekende kracht, want daarvan merkte je eerder al terecht op dat die loodrecht op de bewegingsrichting stond.
Hieruit voort vloeit, (maar volgens mij valt dat buiten de stof): hoe bereken je de arbeid die deze kracht verricht op het voorwerp en welke ''s van plaats'' gebruik je hiervoor/
De middelpuntzoekende kracht levert geen arbeid, er is geen verplaatsing met een component in de richting van de kracht. De snelheid wordt aan de centrifuge gegeven door een heel andere kracht, of beter door een moment op de draaiingsas van het apparaat. Maar dat heeft dus niks met die middelpuntzoekende te maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer