Wat zie je, als je de lichtsnelheid benadert?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 382

Wat zie je, als je de lichtsnelheid benadert?

We stellen ons even voor dat er geen externe voorwerpen invloed spelen op dit gedachte-experiment. Of beter we stellen voor dat dit in dit gedachte-experiment het enige is, wat er bestaat. Niks anders kan ons in de weg staan.

Ten gevolge van het dopplereffect neemt de frequentie van het licht af, of juist toe. Stel we rijden weg van een bepaalde lichtbron, genoteerd als L. Naarmate we harder beginnen te rijden en we naderen de lichtsnelheid neemt de frequentie van licht af, als we nu de lichtsnelheid naderen is de frequentie in zo'n mate afgenomen, dat het foton bijna geen energie meer heeft. Wie weet is die frequentie in zo'n mate afgenomen dat het licht niet meer onder zichtbaar valt. Maar we rijden ook naar een andere lichtbron L toe, de frequentie neemt steeds meer toe, het licht krijgt dus een blijkbaar hogere energie. Het licht wordt dus feller. Achter ons is vrijwel alles donker. Voor ons is alles (fel)licht. Wat zien we? Precies zoals ik het zeg; voor licht achter donker?

En wat nou als we beide situaties apart bekijken? Zien we in situatie een echt niks en in situatie 2 heel fel licht?

Dus vraag is, wat zien we als we (in de buurt van de) lichtsnelheid reizen? Niks of alles normaal?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Wat zie je, als je de lichtsnelheid benadert?

De lichtbron die we naderen geeft een blauw verschuiving en de lichtbron die we verlaten roodverschuiving.

In hoeverre deze verschuivingen doorgaan weet ik niet, maar ongetwijfeld is er een limiet voor (denk maar aan het effekt van tijdsdillatatie), en aangezien lichtsnelheid in elk inertiaalstelsel gelijk is blijven we licht uit alle richtingen vast wel zien.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Wat zie je, als je de lichtsnelheid benadert?

Bij roodverschuiving neemt de ontvangen lichtintensiteit inderdaad af, en hij zou tot nul kunnen naderen. Bij blauwverschuiving neemt hij toe. Extreme blauwverschuiving is geen garantie dat de ster er helderder uitziet, want als de spectrale piek van het sterlicht naar het ultraviolet verschuift daalt zijn helderheid voor het menselijk oog.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wat zie je, als je de lichtsnelheid benadert?

... en aangezien lichtsnelheid in elk inertiaalstelsel gelijk is blijven we licht uit alle richtingen vast wel zien.
Door relativiteit zul je enkel nog licht zien vanuit 1 punt vlak voor jou, en 1 punt vlak achter je. In die 2 punten zie je echter wel al het licht dat vanuit alle richtingen op je af kwam. (bron: "oneindigheid" van Rudy Rucker)

Waarom de intensiteit zou afnemen weet ik wel niet, aangezien de intensiteit normaal gezien niet afhangt van de golflengte. ;) Heb jij daar een antwoord op, jkien?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Wat zie je, als je de lichtsnelheid benadert?

Waarom de intensiteit zou afnemen weet ik wel niet, aangezien de intensiteit normaal gezien niet afhangt van de golflengte. ;) Heb jij daar een antwoord op, jkien?
Het lijkt me dat de roodverschuiving vanwege twee factoren gepaard gaat met verminderde lichtintensiteit. Als het licht 1% verschuift naar het rood, dan daalt de energie per ontvangen foton met 1%, en het aantal ontvangen fotonen per seconde daalt met 1%. De intensiteit van het ontvangen licht daalt dan met 2%.

Reageer