Afkoeltijd staal berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Afkoeltijd staal berekenen

Hoi,

Ik heb een vraag over het berekenen van de afkoeltijd.

Ik heb de volgende gegevens :

Diameter lichaam 100mm

Gat lichaam 20mm

Dikte lichaam 2mm

Temperatuur lichaam 150C

Gewenste temperatuur 25C

Omgeving temperatuur 20C

Materiaal: Aluminium

De formule die ik heb gevonden is de formule : Kengetal van Biot.

Als het kengetal van biot lager is dan 0,1 kan er een formule worden gebruikt voor temperatuur op een bepaald tijdstip.

Ik snap alleen de formule van Biot niet

Bi = α Ls / λ

Ls = V / A (Volume lichaam / omhullend lichaam)

Mijn vraag is wat is in mijn geval het omhullend lichaam?

In de literatuur heb ik het volgende gevonden : ;) d l

Maar als ik de formule verder invul samen met formule voor temperatuur bepaald tijdstip komt er een tijd uit van 25 min wat volgens mij nooit kan kloppen voor zo'n klein lichaam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Afkoeltijd staal berekenen

Diameter lichaam 100mm

Gat lichaam 20mm

Dikte lichaam 2mm
Het is mij niet duidelijk hoe dit lichaam eruit ziet. Is het een cylinder met een kanaal erdoor? Maar wat is die 2 mm dikte dan?
De formule die ik heb gevonden is de formule : Kengetal van Biot.
Biot is geen formule maar een kengetal. Het geeft de verhouding tussen de warmteoverdrachtscoefficient aan het oppervlak ( α ) en de warmtegeleiding in het lichaam ( λ / L ) , meer niet.

Als het Biot getal laag is dan kun je aannemen dat het materiaal van het lichaam een min of meer constante temperatuur heeft van oppervlak naar kern.
Mijn vraag is wat is in mijn geval het omhullend lichaam?

In de literatuur heb ik het volgende gevonden : ;) d l
Dit is simpel de formule voor het oppervlak van een cylinder (maar zonder de einden): omtrek maal lengte. Als jij een cylinder hebt met een kanaal (gat) erdoorheen dan moet je ook het binnenoppervlak meenemen in de berekening van Ls.
Maar als ik de formule verder invul samen met formule voor temperatuur bepaald tijdstip komt er een tijd uit van 25 min wat volgens mij nooit kan kloppen voor zo'n klein lichaam.
Ik zie niet welke formule je daarvoor gebruikt hebt, maar ook daarvoor geldt: Als jij een cylinder hebt met een kanaal (gat) erdoorheen dan moet je ook het binnenoppervlak meenemen in de berekening van A.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4.502

Re: Afkoeltijd staal berekenen

Je topichoofd geeft aan de afkoeltijd staal en je gaat verder met aluminium.

Waar zit dat gat van 20 mm, er doorheen in lengte-of dikterichting als een binnenkanaal met zelfde wanddikte of waar als alleen 1 geboord gat.

Je zult de warmtegeleidingscoeff. van alu moeten opzoeken en berekenen wat het totale buitenopp.-dat dus in aanraking is met de ruimtetemp.van 20 graden- en moeten berekenen hoeveel warmte er moet worden overgedragen aan de buitenruimte van 20 graden C om die opp. een daling van 125 graden C te geven.

Reageer