Waar begin je?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Waar begin je?

Hoi allemaal,

Laat mij de vraag even verduidelijken... Na mijn havo natuurkunde ben ik een compleet andere richting uitgegaan. Nu bijna 20 jaar later wil ik graag windenergie opslaan en gebruiken in mijn (moes)tuin...

Maar hoe zit het ook al weer? Internet maakt het niet echt makkelijker, zij gaan er vanuit dat je de basis beheerst. Dat doe ik blijkbaar niet... Dus waar begin je als je heel simpel gezegd een windmolen op een accu aan wil sluiten om een dompelpomp aan te sturen. Waar start ik? bij de pomp of de molen? Of juist m'n opslag?

Kan iemand mij adviseren waar te beginnen?

BVD!

-Mx
Wie een vraag stelt is een dwaas voor vijf minuten.

Wie geen vraag stelt is een dwaas voor de rest van zijn leven...

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Waar begin je?

Je start bij je pomp, deze vraagt een bepaald vermogen, amperage en voltage.

Hierna ga je naar je windmolen, die dat bepaald vermogen kan leveren.

Daarna bekijk je hoeveel het waait, hoevaak je pomp aan en uit gaat, om je accu te bepalen.

Ik hoop dat je hiermee vooruit kan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waar begin je?

Ik zou dit antwoord wat willen nuanceren. Je start inderdaad bij de pomp, wat is het vermogen, en hoe vaak draait hij? Ik neem aan dat de pomp niet continu draait, maar een bepaalde tijd per dag.

Dan kom je bij de accu, die moet dat vermogen gedurend die tijd kunnen leveren.

Vervolgens ga je naar de molen kijken, hoeveel energie kan die per dag leveren, en is dat voldoende om de accu voor die dag te laden.

Het vermogen van de molen hoeft dus niet perse gelijk te zijn aan het vermogen van de pomp, want je hebt de accu als buffer. Maar anderzijds moet de accu wel groot genoeg zijn om de pomp van voldoende energie te voorzien in periodes van windstilte.

Reageer