Kogelbaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Kogelbaan

Hoi!

Ik moet een verslag schrijven naar aanleiding van een practicum die we gedaan hebben. Ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen..

Afbeelding

Dit is wat we gedaan hebben; een stalen kogel rolt door een goot, die 3 verschillende hoogtes heeft (10, 15, 20 cm), naar beneden. De kogel rolt nog 5 cm horizontaal na de goot. Vervolgens beschrijft hij een kogelbaan waarna hij op de grond (carbonpapier) valt.

We moeten onderzoeken hoe groot de (meetbare) Fw in de goot is. Kan iemand me hiermee helpen?

Alvast bedankt.

Groetjes

Dennis

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kogelbaan

Het beste begin je door op verschillende punten in het hele traject de energie-omzettingen te beschrijven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kogelbaan

Waarschijnlijk mag je de rotatie-energie van de rollende kogel verwaarlozen.

Vraag dat aan je leraar.

Berichten: 6

Re: Kogelbaan

Rotatie-energie? Dat hebben we nog niet behandeld .. Maar ik zal het vragen.

Moet het per se met de energieomzettingen gedaan worden? Mijn docente heeft daar niets over gezegd..

Maar ik denk; eerst Ek en dan de Ez?

Mvg,

Dennis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kogelbaan

Moet het per se met de energieomzettingen gedaan worden? Mijn docente heeft daar niets over gezegd..
Dat is vrij wel zeker het handigste. Ik neem aan dat je weet hoe dat juist moet?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 6

Re: Kogelbaan

Ek = 0,5mv² --> v?

v = st --> t?

s = 0,5gt²

Toch?

Maar de s.., is dat nou vanaf het begin (waar je de kogel neerlegt) of vanaf als de kogel de goot verlaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kogelbaan

We moeten onderzoeken hoe groot de (meetbare) Fw in de goot is. Kan iemand me hiermee helpen?
Je zoekt toch het wrijvingsverlies of heb ik dat verkeerd begrepen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 6

Re: Kogelbaan

De hypothese is dat er alleen meetbare wrijving optreedt in de goot. En wij moeten onderzoeken hoe groot de wrijving in de goot is en of de hypothese klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kogelbaan

Goed. Laat eens zien wat je kan verzinnen van formules waar de wrijving in de goot wordt meegerekend.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kogelbaan

Rotatie-energie? Dat hebben we nog niet behandeld .. Maar ik zal het vragen.
Daarin gaat anders een fors percentage (enkele tientallen procenten) van je totale energie verdwijnen.

Overigens acht ik de (rol- en lucht-)weerstand op een rollende stalen kogel miniem en nauwelijks meetbaar in een schoolopstelling. Ik vermoed haast dat je docente vooralsnog tevreden zou zijn als je die rotatie-energie als "weerstand" opvat, gezien ook het feit dat je kennelijk nog niks van rotatie-energie hebt gehoord.
Moet het per se met de energieomzettingen gedaan worden? Mijn docente heeft daar niets over gezegd..
Het kan ook via kracht en versnelling, maar dat wordt wel erg omslachtig.
Maar ik denk; eerst Ek en dan de Ez?
Dat is niet wat ik versta onder een overzichtje van de energietoestanden:

bovenaan de helling staat de kogel stil en heeft alleen zwaarte-energie Ez. Onderweg naar beneden neemt Ez af, Ekin en Erot nemen toe, en ook de arbeid van de wrijvingskracht Wwr toe.

-Wat gebeurt er met die diverse vormen van energie in de volgende trajecten?

Dan heb je een overzichtje en kun je dat eens in formulevorm gaan beschouwen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kogelbaan

Jan van de Velde schreef:Daarin gaat anders een fors percentage (enkele tientallen procenten) van je totale energie verdwijnen.

Overigens acht ik de (rol- en lucht-)weerstand op een rollende stalen kogel miniem en nauwelijks meetbaar in een schoolopstelling. Ik vermoed haast dat je docente vooralsnog tevreden zou zijn als je die rotatie-energie als "weerstand" opvat, gezien ook het feit dat je kennelijk nog niks van rotatie-energie hebt gehoord.
Akkoord! Kan dit totale verlies dan energie dan niet ergens samen in een variabele worden gezet zodat er wel iets 'meetbaar' is?

Je zou eventueel nog andere materialen kunnen gebruiken: knikker, ping-pong bal, tennisbal, golfbal, ...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 6

Re: Kogelbaan

Ik heb werkelijk geen idee. Kunt u misschien een tip geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kogelbaan

stel dat er geen rotatie-energie en geen wrijving bestaat.

1) Kun je dan de snelheid berekenen van het kogeltje onderaan je helling?

2) Zo ja, kun je dan ook berekenen (met een bekende tafelhoogte) waar het kogeltje op de grond zal vallen, en met welke snelheid?

Als dat lukt kunnen we eens naar je metingen gaan kijken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Kogelbaan

De snelheid onderaan de helling bereken je toch met snelheid is afstand keer tijd. De afstand is bekend. De tijd bereken je met s = 0,5gt².

Als het zo moet, dan heb ik de snelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kogelbaan

De snelheid onderaan de tafel is gelijk aan
\(\sqrt{2gh}\)
met h de hoogte van de schans. Nu kan je de theoretische snelheid berekenen en vergelijken met de gemeten snelheid (onderaan de helling) die je haalt uit een afstandmeting.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer