Bewijs formule opp. cirkel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Bewijs formule opp. cirkel

Hallo mede-forummers

Ik vroeg mij altijd al af waarom bijvoorbeeld de oppervlakte van een cirkel bepaald moet worden met de waarde van Pi (3,1415....). Het is natuurlijk makkelijk om zo'n formule in je kop te stampen, maar ik zou graag de achterliggende gedachte van deze formule willen weten.

Vraag is dus, kan iemand mij dit aantonen d.m.v. een uitwerking, verklaring of iets dergelijks waarom de waarde van pi wordt gebruikt als het gaat om bijvoorbeeld de inhoud van een bol of de oppervlakte van een cirkel te berekenen.

Één van jullie heeft hier vast en zeker een antwoord op.

b.v.d. ;)

Berichten: 2.746

Re: Bewijs formule opp. cirkel

lees bijvoorbeeld dit eens: http://www.pandd.demon.nl/pi_2.htm

Berichten: 16

Re: Bewijs formule opp. cirkel

de oppervlakt van een cirkel is niet pi r^2 maar r^2 maal de oppervlakte van een cirkel met r=1.

en dat is pi.

offtopic: ik heb me altijd afgevraagd hoe de wereld eruit zou zien als pi een beetje groter of kleiner zou zijn.

Berichten: 2

Re: Bewijs formule opp. cirkel

je hebt de volgende som: a * b = c

Doordat a en b gegeven zijn kan je c uitrekenen, door a te vermenigvuldigen met b.

Als alleen a en c gegeven zijn, kun je b uitrekenen door c te delen door a

Voorbeeld:

a * b = c

2 * 3 = 6

c / a = b

6 / 2 = 3

Zo simpel werkt het ook bij pi.

c / a = b

omtrek / diameter = 3,141592.... = pi

Dit geldt bij elke cirkel.

Omdat je 'b' al hebt als gegeven (pi) en 'a' kan meten, kun je door deze simpele handeling 'c' uitrekenen. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 127

Re: Bewijs formule opp. cirkel

Bestudeer de volgende animatie eens:

Pi verklaard

Uit het fragment kan men concluderen dat de uitgerolde omtrek van een circel equivalent is aan 3.14.... maal de diameter van de desbetreffende cirkel.
''God created everything by number, weight and measure'' - Sir Isaac Newton, 1698

Reageer