Imaging physics (lenzen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Imaging physics (lenzen)

Hey allemaal,

Voor imaging physics heb ik een assignment gekregen met een erg flauwe vraag:

(a) Twee lenzen, met brandpuntsafstanden van 5 mm en 20 mm staan 25 mm van elkaar af. Een

voorwerp staat 5 mm voor de eerste lens. Maak een schets op schaal van de stralengang door dit

systeem van voorwerp naar beeld.

(b) Wat is de vergroting?

© Wat is de vergroting in het algemene geval waarin de twee lenzen brandpuntsafstanden f1 en f2

hebben?

Nu is het dus zo dat het voorwerp op de plaats van het brandpunt staat. En het afgebeelde beeld (wat er niet is lijkt me) dus weer op het brandpunt van de andere. Een vriend van mij zegt echter dat er wel een beeld is, maar gewoon even groot is als het voorwerp? Ik lees op internet vaak dat het dus niet mogelijk is om een beeld te vormen. Maar dat is altijd in het geval van een lens. Ook heb ik al een mooie auto stralen diagram teken eenheid gebruikt

Mijn vraag is dus: Is er bij vraag a een beeld te tekenen, en hoe werkt dit dan? ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Imaging physics (lenzen)

Ja, je kunt het beeld van de tweede lens tekenen. Experimenteer eens met deze calculator voor twee lenzen. Kies als voorwerpsafstand niet meteen exact 5 mm, maar eerst 5.1, 5.01 en 5.001 mm. Schets de bijbehorende stralengang.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Imaging physics (lenzen)

Of "speel" met deze optische bank. De applet kan niet omgaan met voorwerpen in het brandpunt, maar juist ervoor en juist ervoorbij wél.
En het afgebeelde beeld (wat er niet is lijkt me)
correct, alle lichtstralen van een voorwerpspunt lopen na de 1e lens evenwijdig
dus weer op het brandpunt van de andere.
Uhuh, een beeld wat er niet is staat óók niet in het brandpunt van de tweede lens hè.

Maar als je je lenzen oneindig groot denkt kun je wél lichtstralen construeren voor voorwerpen die nét voor en nét voorbij het eerste brandpunt staan. En dan kom je tot de conclusie dat het beeld terecht moet komen op een zeer kenmerkende plaats......
espoleus.png
espoleus.png (3.32 KiB) 248 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Imaging physics (lenzen)

bedankt, ik denk dat ik het nu begrijp ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Imaging physics (lenzen)

Ik voegde zojuist nog wat toe in mijn vorige bericht........

eigenlijk heel logisch: als een voorwerp ter plaatse van het brandpunt van een lens staat gaan uittredende lichtstralen evenwijdig. Dus, andersom, als evenwijdige lichtstralen een lens binnengaan ligt het beeld ter plaatse van ..........

pardon, vergat ik de link nog:

http://webphysics.davidson.edu/Applets/optics4/default.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer