Display zonneboiler

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 96

Display zonneboiler

Voor een project op school onderzoeken wij of de gebruikers van zonneboilers behoefte hebben aan een display op deze zonneboiler. Dit display is bedoeld om temperaturen weer te geven gemeten door sensoren die al ingebouwd zijn in uw boiler. Denk hierbij aan de temperatuur van het zonnepaneel en het water in het boilervat. Eventueel zouden er meerdere waarden weergegeven kunnen worden.

Hieronder een aantal korte vragen. Zou u deze willen invullen zodat wij de behoefte van de zonneboilerklant te weten komen.

Bij voorbaat dank,

1) Lijkt een display op de zonneboiler u een goed idee?

2) Zou u geïnteresseerd zijn in meerdere waarden op het display naast de twee standaard waarden? Zo ja, welke?

3) Zou u deze waarden afwillen lezen op afstand van uw zonneboiler, doormiddel van draadloze verbinding? (Hierdoor zou u op een tweede display de waarden in de huiskamer kunnen aflezen.)

4) Zou u de waarden over een bepaalde periode terug willen zien? (Denk hierbij aan het uitlezen van de gemeten waarden op uw computer in een grafiek of tabel.)

5) Welk bedrag zou u voor het display over hebben?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Display zonneboiler

MCE schreef:Voor een project op school onderzoeken wij of de gebruikers van zonneboilers behoefte hebben aan een display op deze zonneboiler. Dit display is bedoeld om temperaturen weer te geven gemeten door sensoren die al ingebouwd zijn in uw boiler. Denk hierbij aan de temperatuur van het zonnepaneel en het water in het boilervat. Eventueel zouden er meerdere waarden weergegeven kunnen worden.

Hieronder een aantal korte vragen. Zou u deze willen invullen zodat wij de behoefte van de zonneboilerklant te weten komen.

Bij voorbaat dank,

1) Lijkt een display op de zonneboiler u een goed idee?
Als techneut: Absoluut!
2) Zou u geïnteresseerd zijn in meerdere waarden op het display naast de twee standaard waarden? Zo ja, welke?
- ingangstemperatuur collector

- uitgangstemperatuur collector

- debiet collector

- debiet verbruuikers
3) Zou u deze waarden afwillen lezen op afstand van uw zonneboiler, doormiddel van draadloze verbinding? (Hierdoor zou u op een tweede display de waarden in de huiskamer kunnen aflezen.)
op PC via een draadloze verbinding
4) Zou u de waarden over een bepaalde periode terug willen zien? (Denk hierbij aan het uitlezen van de gemeten waarden op uw computer in een grafiek of tabel.)
grafieken op PC
5) Welk bedrag zou u voor het display over hebben?
Voor mijn PV installatie heb ik voor een uitgebreid display en logging met plezier 600 euro uitgegeven.

Op dit forum zal je vooral antwoorden krijgen van eerder technische mensen. Denk ook eens aan het standpunt van "gewone" gebruikers. Meestal zijn die enkel geinteresseerd in "het werk" of "het werkt niet" en zij hebben dus geen boodschap aan een uitgebreid display.

Vermoedelijk hebben de installateurs ook gemengde gevoelens over de hoeveelheid informatie ze de gebruiker willen aanbieden; kwestie van moeilijke vragen te vermijden.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Display zonneboiler

Bedankt voor uw reactie. Hier hebben we zeker wat aan!!

Graag nog meer reacties van zonneboiler gebruikers ](*,)

Berichten: 202

Re: Display zonneboiler

MCE schreef:Voor een project op school onderzoeken wij of de gebruikers van zonneboilers behoefte hebben aan een display op deze zonneboiler. Dit display is bedoeld om temperaturen weer te geven gemeten door sensoren die al ingebouwd zijn in uw boiler. Denk hierbij aan de temperatuur van het zonnepaneel en het water in het boilervat. Eventueel zouden er meerdere waarden weergegeven kunnen worden.

Hieronder een aantal korte vragen. Zou u deze willen invullen zodat wij de behoefte van de zonneboilerklant te weten komen.

Bij voorbaat dank,

1) Lijkt een display op de zonneboiler u een goed idee?

2) Zou u geïnteresseerd zijn in meerdere waarden op het display naast de twee standaard waarden? Zo ja, welke?

3) Zou u deze waarden afwillen lezen op afstand van uw zonneboiler, doormiddel van draadloze verbinding? (Hierdoor zou u op een tweede display de waarden in de huiskamer kunnen aflezen.)

4) Zou u de waarden over een bepaalde periode terug willen zien? (Denk hierbij aan het uitlezen van de gemeten waarden op uw computer in een grafiek of tabel.)

5) Welk bedrag zou u voor het display over hebben?
1. Ik zou wel graag informatie over de werkingstoestand van mijn zonneboiler willen verkrijgen. Functioneel is een temperatuur meter. Als blijkt dat alles normaal functioneert zal ik er nadien waarschijnlijk nog maar eens per jaar op letten, ter controle. Hoe erg ik ook meet, meer zonnewarmte krijg ik er toch niet van!

Maar mogelijk is er een markt voor een sexy uitziende temperatuurmeter. De waarde van het idee wordt dan hoe mooi je het display er uit laat zien.

2. Als het dan sexy moet zijn wil ik alles. Maak er maar wat moois van. Je kan het in kleur doen. Animeer de zon. Technisch zou ik wel iets meer willen weten over de ingenomen energie over langere tijd. Dat is wat anders dan temperatuur meten. Je hebt er ook een massastroom meting voor nodig. En graag de tijd van de dag erbij, plus de lichtsterkte. Dat alles 24/dag gelogd moet mooite grafiekjes+cijfers kunnen opleveren. Dat kan je natuurlijk allemaal mooi op je display weergeven. Doe er ook de prijzen van energie bij, zodat ik direct af kan lezen hoe lang ik nog moet doen voordat ik mijn installatie heb terug verdiend.

3. Ik zou het best op afstand willen kunnen uitlezen. Maar ik heb geen zin om voor een vermoedelijk matig belangrijk apparaat draden te trekken, adaptors in de muur te steken, batterijen vervangen/opladen, afstandsbedieningen hebben rondslingeren, moeten studeren in een dikke gebruiksaanwijzing. Het moet mooi, veelzijdig en verrekt gemakkelijk te gebruiken zijn en geen ruimte of aanpassingen in huis vereisen.

4. Jawel. Bijvoorbeeld met bluetooth. Zoals mijn PC doet met Nokia telefoon. Dat kost mij alleen een programma opstarten, de rest heb ik geen last van, en ik HOEF het niet te gebruiken.

5. Dat is dus zuiver een kwestie van hoe gelikt het er uit ziet. Praktisch nut heeft het niet. Maar mensen kopen allerhande electronica voor het mooie ervan. Heel mooi mag best €100 kosten, maar sla je de plank een beetje mis dan vergelijk ik het met een zo'n binnen/buitentemperatuurmetertje, en die heb ik voor €5.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Display zonneboiler

Gebruikers onderzoek display zonneboiler.

Voor een project op school onderzoeken wij of de gebruikers van zonneboilers behoefte hebben aan een display op deze zonneboiler. Dit display is bedoeld om temperaturen weer te geven gemeten door sensoren die al ingebouwd zijn in uw systeem. Denk hierbij aan de temperatuur van het zonnepaneel en het water in het boilervat. Eventueel zouden er meerdere waarden weergegeven kunnen worden.

Daarnaast zou u behoefte kunnen hebben aan het meten van temperaturen of andere grootheden waar thans nog geen sensoren voor aanwezig zijn. Eventueel zouden er meerdere waarden weergegeven kunnen worden.

Hieronder een aantal korte vragen. Zou u deze willen invullen zodat wij de behoefte van de zonneboilerklant te weten komen.

Bij voorbaat dank,

1) Welk merk Zonneboiler heeft u? (Merk en Inhoud).

2) Is deze zonneboiler voorzien van een dislay(-mogelijkheid) voor temperaturen?

Ja / Nee

3) Is deze boiler voorzien van een display(-mogelijkheid) voor energieopbrengst?

Ja / Nee

4) Heeft u enig idee van de energiebesparing die u realiseert met uw zonneboiler?

5) Lijkt een display op de zonneboiler dat collector-temperatuur en boilertemperatuur weergeeft u een goed idee?

6) Zou u geïnteresseerd zijn in meerdere waarden op het display naast de twee standaard waarden? Zoja welke waarden?

7) Zou u deze waarden af willen lezen op afstand van uw zonneboiler, doormiddel van draadloze verbinding? (Hierdoor zou u op een display de waarden in de huiskamer kunnen aflezen.)

8) Zou u de waarden over een bepaalde periode terug willen zien? (Denk hierbij aan het uitlezen van de gemeten waarden op uw computer in een grafiek of tabel.)

9) Welk bedrag zou u voor het display over hebben?

a) Voor een display met standaard temperaturen?

€ 0 – 25 / 25 – 50 / 50 – 75 / 75+

b) Voor een display met meerdere door u gewenste waarden?

€ 0 – 50 / 50 – 100 / 100 – 150 / 150+

c) Voor een display met uitlezing op afstand?

€ 0 – 50 / 50 – 100 / 100 – 150 / 150+

d) Voor een display/meetsysteem dat u met uw PC kunt uitlezen (zodat gegevens over langere tijd beschikbaar zijn en door u kunnen worden bewerkt)?

€ 0 – 50 / 50 – 100 / 100 – 150 / 150+

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Display zonneboiler

Hallo,

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden.

Helaas waren wij iets te vroeg en is de enquete niet geheel goedgekeurd maar deels aangepast.

Hierbij de nieuwe enquete:

Edit mod ypsilon: zie post hierboven. Een nieuw topic voor aanpassingen aan de enquête was niet nodig.

Marjolein

Berichten: 202

Re: Display zonneboiler

5) Lijkt een display op de zonneboiler dat collector-temperatuur en boilertemperatuur weergeeft u een goed idee?
Bent U zich er van bewust dat het meten van de temperatuur (de sensor) in verhouding tot het display "enigszins" uit balans is?

De sensor is zoiets als een eenvoudige transistor, het display is bv dit:display

Op deze manier kan je er mee showen.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Display zonneboiler

Zelf studeer ik werktuigbouw, maar dit project is gemengd met electronica.

We hebben een LCD display, aangestuurd door een microcontroller.. hoe en wat precies?? Maar het werkt ](*,)

Toch bedankt voor uw reactie.

Marjolein

Reageer