Diffusiesnelheden bepalen, voor ontwikkeling droogtunnel.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Diffusiesnelheden bepalen, voor ontwikkeling droogtunnel.

Beste mensen,

Bij deze zou ik jullie willen vragen of jullie mij kunnen helpen met een probleem. Ik ben samen met een medestudent aan het afstuderen bij een machinefabriek, de opdracht is om een strudeldeeg (of ook wel bekend als filo deeg) droogtunnel te ontwikkelen. Voor de houdbaarheid van het strudeldeeg moet er een bepaald percentage vocht uit het deeg verdampt worden.

Het deeg is erg dun 0.18mm en moet zo gelijkmatig mogelijk gedroogd worden. Dit willen wij gaan doen door met een bepaalde hete lucht stroom die over het deeg blaast en infrarood elementen die ook energie overbrengen op het deeg. Om dit allemaal te berekenen is niet het probleem en hier zijn we dan ook wel uit gekomen.

Echter is de tunnellengte die berekend wordt vele male korter dan de huidige tunnels, wat ons doet vermoeden dat er iets anders dan de enrgie overdracht de beperkende factor is. Wij dachten toen aan de snelheid waarmee de waterdamp zich uit het deeg kan transporteren.

Deze is wel te berekenen maar hiervoor moeten dampdrukken in het deeg bepaald worden en tevens missen we de diffusiesnelheid van het deeg.

Daarom zou ik jullie willen vragen:

1. Zou iemand weten hoe de dampdrukken in het deeg bepaald kunnen worden??

2. En de diffusiesnelheid kunnen we die bijvoorbeeld aannemen van cellenbeton of weet iemand ongeveer de waarde hiervan?

Reageer