Springen naar inhoud

Brug van wheatstone

• Log in om te kunnen reageren

6wewia

6wewia

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2010 - 16:16

wel eigenlijk ging het gewoon om de verhouding R4=R2/R1*R3, waarbij R2/R1 een constante verhouding (=de brugverhouding) is en R3 is een regelbare weerstand...

Wel nu las ik in mijn handboek dat door een gepaste keuze van de brugverhouding men ervoor kan zorgen dat de brug in balans (stroom=0) is voor een R3-waarde waarbij de hoogste decade een beduidend cijfer oplevert...

Miijn vraag is nu, waarom dat dat nodig is? Waarom is dat gunstig?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 april 2010 - 22:36

Omdat je dan de grootste nauwkeurigheid krijgt bij het bepalen van R4.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 april 2010 - 08:35

... waarbij de hoogste decade een beduidend cijfer oplevert...

Wat betekent dat?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 april 2010 - 08:56

Wat betekent dat?

Ik moest ook even nadenken toen ik die zinssnede zag, maar ik heb het zo geÔnterpreteerd:
De instelweerstand van een Wheatstonebrug (R3 in dit geval) is vaak uitgevoerd met decadeschakelaars. Dus een schakelaar voor de eenheden, ťťn voor de tientallen, ťťn voor de honderdtallen, enz.
Wat de vraagsteller bedoelt is volgens mij dat je de hoogstwaardige decadeschakelaar niet op nul moet laten staan, maar moet zorgen dat die op 1 staat of liever nog wat hoger. Naarmate de hoogste schakelaar op een hoger getal staat, kun je met de laagste schakelaar beter fijnregelen.

6wewia

6wewia

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2010 - 09:44

Ok, erg bedankt en sorry voor de slechte verwoording

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 april 2010 - 12:50

Daar heb ik moeite mee.

Voor de spanning, die je naar 0 Volt gaat regelen, geldt:
LaTeX
De afgeleide van deze spanning naar R3 is dus:
LaTeX
Dit is de gevoeligheid van de brugspanning voor veranderingen in R3. Je wilt volgens mij dat je spanning zo gevoelig mogelijk is voor veranderingen in R3. Op die manier betekent een kleine verandering in R3 een grote verandering in de brugspanning waardoor je dus R3 heel precies moet instellen om de brugspanning op nul te krijgen. Hierdoor kun je dan R4 ook nauwkeuriger bepalen.

Hoe groter je R3 kiest, hoe minder gevoelig de brugspanning wordt voor veranderingen in R3. Ik denk dus dat een hogere hoogste decadeschakelaar impliceert dat de nauwkeurigheid minder is.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 april 2010 - 13:07

Mijn benadering ging niet uit van de grootste bruggevoeligheid, maar van het grootste aantal significante cijfers waarmee je de instelwaarde kunt bepalen.
Stel dat je met 3 decades uitkomt op 831, dan slaat de brug uit naar de ene kant. Op 832 slaat hij uit naar de andere kant. De gezochte waarde ligt daar dan ergens tussen. Maar is dat 831,4 of 831,5 of 831,6? Dat kun je dus niet zien.
Maar werk je met 4 decades, dan kom je uit op 831x. En die x is dan een extra significant cijfer waarmee je de gezochte waarde beter benadert.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures