indicator kiezen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

indicator kiezen

Hallo,

Ik heb binnenkort een titratie. Mijn probleem is het volgende ik weet niet goed welke indicator ik moet gebruiken bij de titratie.

indicator omslaggebied

fenolftaleine 8.2-9.8

methhylrood 4.4-6.2

broomthymolblauw 6.0-7.6

broomcresolgroen 3.8-5.4

thymolblauw 1.2-2.8

8.0-9.6

methyloranje 3.1-4.4

Bij een titratie van sterk zuur met een sterke base is de pH sprong rond de 7.

en zou ik opteren voor broomthymolblauw.

Maar als ik een zwakke zuur met een sterke base moet titreren dan krijg ik een pKa waarde.

bv Mierenzuur pKa= 3.75

Kan ik dan het volgende zeggen:

3.75-1 en 3.75+1,

en dat de pH sprong daar tussen ligt? Ik weet eigenlijk niet hoe ik het anders moet aanpakken

Met vriendelijke groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: indicator kiezen

Dag Johan,

Hopelijk ben ik nog niet te laat,

voor de eerste titratie zou ik inderdaad broomthymolblauw kiezen als geschikte indicator.

De tweede is dan weer ietsje complexer:

het principe van een titratie is zeer duidelijk te zien op een grafiek. Eerst een stukje zuur dan een plotse pH sprong en dan overgang naar een sterk basisch gedeelte. Wanneer je met een zwak zuur werkt zal er in dit eerst zure gebied een buffer ontstaan. Ik probeer dit beter te verklaren met een voorbeeld dat eigenlijk zo goed als hetzelfde is al het jouwe.

Vb: titratie van 25 ml 0,1M HOAc met 0,1M NaOH

- Bij het beginpunt: alleen HOAc aanwezig

- Toevoegen van NaOH: door toevoegen van OH- wordt HOAc gedeelteljk geneutraliseerd tot OAc-, zodat er een buffer-oplossing ontstaat. HOAc/OAc-

- Aan het stochiometrisch punt: 25ml HOAc is geneutraliseerd tot 25ml NaOAc, Hier is dus NaOAc in oplossing wat zwak basische zal reageren door hydrolyse.

NaOAc -> Na+ + OAc-

OAc- + H2O <--> HOAc + OH-

0,05

-x +x +x

Kh
\( = \frac{[HOAc][OH^-]}{[NaOH]}=\frac{x^2}{0,05-x}\)
of Kh
\( = \frac{[HOAc][OH^-] . [H^+]}{[NaOH] .[H+]}\)
of Kh
\( = \frac{Kw}{Ka} \)
of Kh is ook gelijk aan
\( \frac{x^2}{0,05-x}\)
\(\frac{x^2}{0,05-x} = 5,6.10^-^1^0 of x=[OH^-] =5,30.10^-^6\)
dus pOH= 5,28 en de pH is 8,72

Besluit: Het SP licht niet op pH=7 maar op 8,72. Hieruit kun je besluiten dat in dit geval fenolftaleïne geschikt is als indicator.

Het komt er dus op neer dat je eerst de pH van je stochiometrisch punt berekent en daarna de indicator kiest.

(De pka van je zuur gebruik je om je Ka te bereken.)

Hopelijk is dit een beetje duidelijk, anders laat je maar iets weten ;)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 60

Re: indicator kiezen

Ik ben blij met je antwoord, het is nog niet te laat. het is erg duidelijk daarvoor hartelijk bedankt

groetjes

Reageer