Wordt de tijdsduur, nodig voor dienstverplaatsingen, gezien als 'overuren presteren'?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Wordt de tijdsduur, nodig voor dienstverplaatsingen, gezien als 'overuren presteren'?

Onlangs vroegen we ons met een aantal af of de verplaatstijd voor het werk ook gezien wordt als 'overuren presteren'. Dus: als de werkgever overuren uitbetaalt of als je recht hebt om deze overuren te compenseren, én je dient een verplaatsing af te leggen voor jouw werk op uren waarop je normaal niet werkt, wordt dit dan gezien als overuren?

Om het nog te verduidelijken, geef ik een voorbeeld:

Jouw werktijd is normaal van 9u tot 12u en in de namiddag werk je niet. Op een bepaalde dag dien je echter voor jouw werk ergens naar toe te gaan (beurs, klant, studiedag,...). Daarvoor moet je om 7u30 te vertrekken met de trein/ auto en jouw rit duurt 1u30. Je blijft dan ter plekke bij die klant, beurs, studiedag van 9u tot 12u, maar daarna moet je nog eens 1u30 reizen, waardoor je pas om 13u30 terug thuis bent.

De normale reistijd van thuis naar jouw werk bedraagt trouwens 10 min.

Heb je hier overuren gepresteerd (die je dus mag compenseren)? Zo ja, hoeveel (3u, 2u40)? Zegt de Belgische wet hier iets over of is dit iets wat werkgever en werknemer onderling dienen vast te leggen in een arbeidscontract?

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wordt de tijdsduur, nodig voor dienstverplaatsingen, gezien als 'overuren presteren'?

Dido,

Gewoon beperkt (k ben geen expert).

Ik vond het eigenlijk vervelend dat juist jij, die anderen zoveel helpt met antwoorden, op een relatief zeldzame vraag jouwerzijds nog geen antwoord kreeg.

Hier vind je de algemene regels:

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=389#AutoAncher5

Maar ik weet niet wat er geregeld wordt of kan worden via CAOs, individuele overeenkomsten enz.

Het maakt onderscheid of je per maand betaald wordt (bediende) of per uur betaalde bent (arbeider).

Vaak zullen werknemers die naar beurzen enzo gaan per maand betaalden zijn. Hier wordt vaak niet met uren gerekend, maar worden in onderlinge overeenkomst compensatieuren gegeven.

Anderen hebben een individuele regeling via hun arbeidscontract. Zo heb ik een broer die meet- en regeltechnieker was die uitgehuurd werd voor middellange periodes aan de chemie (van enkele dagen tot een paar jaar) en dus geen vaste standplaats had (dit konden behoorlijke afstanden zijn). Die had een individuele regeling waar die best happy mee was.

Ik denk dat bij per uur betaalden per definitie alle gewerkte uren gepresteerd in opdracht van een werkgever dienen betaald of gecompenseerd te worden, of dit nu verplaatsing is of niet (behoudens woon-werkverkeer dat een eigen regeling kent). Of dit wel of niet als overuren (dus aan een hogere tarief) beschouwd kan worden is afhankelijk van het contract.

Ik weet echter niet genoeg om hier algemeen dekkende dingen over te zeggen en hoop dat er betere experts zullen inpikken op je vraag.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wordt de tijdsduur, nodig voor dienstverplaatsingen, gezien als 'overuren presteren'?

E.Desart schreef:Ik vond het eigenlijk vervelend dat juist jij, die anderen zoveel helpt met antwoorden, op een relatief zeldzame vraag jouwerzijds nog geen antwoord kreeg.

...

Ik weet echter niet genoeg om hier algemeen dekkende dingen over te zeggen en hoop dat er betere experts zullen inpikken op je vraag.
Dankjewel, E Desart! ;) Ik dacht eigenlijk dat dit een makkelijk te beantwoorden vraag zou zijn, maar als leek, heb ik dit vermoedelijk verkeerd ingeschat...
Het maakt onderscheid of je per maand betaald wordt (bediende) of per uur betaalde bent (arbeider).
De situatie waarover we het hadden, was er eentje waarin de persoon per maand wordt betaald.
Ik zal deze site zeker eens uitpluizen. Ik heb trouwens de indruk dat het sowieso al om een interessante website gaat. ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wordt de tijdsduur, nodig voor dienstverplaatsingen, gezien als 'overuren presteren'?

De situatie waarover we het hadden, was er eentje waarin de persoon per maand wordt betaald.
Voor bediendes wordt in zeer veel gevallen niet over overuren gepraat. Die worden betaald voor een functie, niet per uur.

Heel vaak, degene die regelmatig externe contacten hebben, wordt gewoon geregeld op basis van vertrouwen. Dit wil zeggen dat een baas vertrouwt dat die zijn tijd nuttig gebruikt, en als die extra uren gepresteerd heeft dat die die vrij kan compenseren, zonder dat hier echt een soort registratie van bijgehouden wordt.

Om overuren te regelen voor een per maand betaalde is administratief ook gecompliceerder omdat die zijn contract een vast maandloon vermeld. Om wel overuren te kunnen betalen moet zo'n werkgever dit speciaal aanvragen.

Dergelijke dingen gebeuren bijvoorbeeld wanneer in een bedrijf jaarlijks een algemene inventaris moet gemaakt worden waar bediendes in grote getallen bijv; op een zaterdag dienen aanwezig te zijn. Dergelijke uren worden aangevraagd door de werkgever zelf (ken juiste procedure niet meer) en dit wordt inderdaad dan afzonderlijk verrekend op de maandelijkse loonstaat.

Er zijn zoveel bediendes die externe contacten dienen te onderhouden met de buitenwereld. Die vertrekken vaak gewoon van thuis uit (een werkgever zou kunnen eisen dat die eerst naar het werk komen) op een uur aangepast aan hun verantwoordelijkheden en de wensen van hun contacten of openingsuren, afspraken, verkeer, wat ook.

Als dergelijke dingen niet in vertrouwen konden gebeuren zou dit een dergelijke functie alleen maar belasten.

En voor bediendes die dit vaak voorhebben hebben vaak de beschikking over een bedrijfswagen, die ze dan ook weer privaat mogen gebruiken, maar waar bepaalde fiscale dingen tegenover staan als inkomen in natura.

Naar mijn Belgische gedachtenpatroon zou ik nerveus worden als een werknemer, als bediende gaat discussiëren over overuren om op een afspraak te geraken. Dat die deze compenseert lijkt mij logisch. Maar veel gebeurt gewoon in vertrouwen (kwestie van geven en nemen).

Iets dat ik steeds grappig vond is het verschil dat ik hier ervaren heb tussen België en Nederland. Ik gaf nogal regelmatig lezingen waar mensen van bedrijven naar toe kwamen. Vaak gebeurde dit in gehuurde ruimtes van hotels of dergelijke. In België moesten wij steeds 's avonds (drink na lezing voor persoonlijke vragen en contacten) de laatsten buitenzetten, omdat dat hotel deze ruimte vrij wou hebben voor reiniging.

In Nederland werkte het eindsignaal van zo'n lezing haast systematisch als een atoomklok.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Wordt de tijdsduur, nodig voor dienstverplaatsingen, gezien als 'overuren presteren'?

Dido,

Hier is een verzorgd document waar je de officiële regels inzake overuren kan terugvinden.

Sociaal-Juridische Informatie

46 - THEMA Arbeidsduur en overuren

http://www.sd.be/site/NR/rdonlyres/E7A4047...F/0/0409_SJ.pdf
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wordt de tijdsduur, nodig voor dienstverplaatsingen, gezien als 'overuren presteren'?

Bedankt, E Desart. Ik neem die zeker nog eens door! ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer