Normale verdeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 47

Normale verdeling

Dag iedereen,

Als Thomas thuis om 7.50 uur vertrekt naar school, is hij in 4% van de gevallen te laat voor de les die om 8.30 uur begint. Vertrekt hij om 7.45 uur, dan is hij slechts in 1% van de gevallen te laat. In de veronderstelling dat de reistijd van Thomas naar school normaal verdeeld is, hoe laat moet hij dan thuis vertrekken om in niet meer dan 0.5% van de gevallen te laat te komen?

Normaal los ik vraagstukken omtrent normale verdelingen op met de standaardnormaleverdelingstabel, daartoe heb ik een z-waarde nodig, die z-waarde bereken ik op zijn beurt aan de hand van het gegeven gemiddelde en de standaardafwijking.

Nu hebben we geen gemiddelde / standaardafwijking gegeven. Dus ben ik de kluts wat kwijt. Kan iemand me helpen met deze?

Bedankt!

Berichten: 4.502

Re: Normale verdeling

7.40 uur nmm ;) Je gaat van 1/4 deel naar 1/8 deel van de vertragingstijd.

Berichten: 7.068

Re: Normale verdeling

De reistijd is normaalverdeeld. Je weet de gemiddelde waarde en standaarddeviatie niet, maar je weet wel hoeveel standaarddeviaties er hoort bij de 4% grens en bij de 1% grens. Je kunt dus ook berekenen hoeveel standaarddeviaties er tussen deze 4% en 1% grenzen zit. Je weet dat dit verschil gelijk is aan 5 minuten. Je kunt nu de standaarddeviatie berekenen en dan zou het wel moeten lukken.

ik weet niet wat oktagon probeert, maar het is volgens mij niet goed.

Berichten: 47

Re: Normale verdeling

EvilBro schreef:De reistijd is normaalverdeeld. Je weet de gemiddelde waarde en standaarddeviatie niet, maar je weet wel hoeveel standaarddeviaties er hoort bij de 4% grens en bij de 1% grens. Je kunt dus ook berekenen hoeveel standaarddeviaties er tussen deze 4% en 1% grenzen zit. Je weet dat dit verschil gelijk is aan 5 minuten. Je kunt nu de standaarddeviatie berekenen en dan zou het wel moeten lukken.

ik weet niet wat oktagon probeert, maar het is volgens mij niet goed.
Bedankt EvilBro voor je hulp.

Al snap ik niet echt hoe ik met die gegevens de standaardafwijking kan berekenen. Kan je me wat helpen daarmee?

bedankt

Berichten: 7.068

Re: Normale verdeling

Beantwoord de volgende vragen:

- Op hoeveel standaarddeviaties van het midden van de normale verdeling ligt de grens waarboven zich slechts 4% bevindt?

- Op hoeveel standaarddeviaties van het midden van de normale verdeling ligt de grens waarboven zich slechts 1% bevindt?

- Als je het midden van de verdeling 5 minuten verschuift dan verschuif je van de 4% grens naar de 1% grens. Je weet het verschil in aantal standaarddeviaties tussen deze twee grenzen. Je weet ook dat je 5 minuten bent opgeschoven. Je kunt nu dus de standaarddeviatie berekenen.

Reageer