Springen naar inhoud

Statistiek in excel

• Log in om te kunnen reageren

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 mei 2010 - 12:21

Dag iedereen,

hieronder een opgave van statistiek die in excel opgelost moet worden. Ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen... Ik heb statistiek nog niet kunnen bekijken maar moet er wel deze taak van indienen. Ik heb geen tijd om me te verdiepen in statistiek, iemand die kan helpen? Bedankt! (PS: als je de oplossing weet zonder excel is dat ook goed :-)
Ik heb zelf gevonden: P-waarde t-test= 0.03336
P-waarde t-test (met verschillende var)= 0.0254
Var levend= 0.767
Var dood= 0.454
Dus het enige probleem (denk ik) zijn die bettrouwbaarheidsintervallen + ook het antwoord op de eigenlijk vraag. Ik weet niet hoe ik die cijfers moet interpreteren.

Theileriosis is een protozoaÔre ziekte die gepaard gaat met bloedarmoede. Het gemiddeld corpusculair volume (MCV: Mean Corpuscular Volume)
van een rode bloedcel van 20 koeien wordt genoteerd voordat koeien artificieel worden geÔnfecteerd met Theileria parva, het agens dat de ziekte veroorzaakt.
In totaal sterven 7 koeien ten gevolge van de infectie. Hieronder worden de MCV waarden (fL) weergegeven voor de groep koeien die overleeft en dood gaat.

Volgende waarden werden opgemeten:

Levend 39,3 39,2 38,2 40,3 40,2 38,2 39,6 40,5 40,1 38,5 39,1 40,9 39,8
Dood 38,2 39,3 37,9 39,3 39,7 38,3 38,8

Is er een verschil in MCV tussen dieren die overleven en dood gaan? Test aan de hand van de p-waarde op een significantieniveau van 5%.
Ga uit van de veronderstelling dat de varianties in de twee populaties gelijk zijn aan elkaar?

alpha: 0,05
P-waarde t-test:

Is MCV groter in de groep dieren die overleeft? Test aan de hand van de P-waarde ( alpha=0.01).
Ga uit van de veronderstelling dat de twee populatievarianties verschillen.

alpha: 0,01
P-waarde t-test:

Bereken de tweezijdige betrouwbaarheidsintervallen voor het gemiddelde MCV van dieren die overleven en dood gaan.
Is MCV meer dan 1 fL hoger in de groep dieren die overleeft? Test aan de hand van het relevante betrouwbaarheidsinterval ( alpha=0.05).
Ga uit van de veronderstelling dat de twee populatievarianties gelijk zijn aan elkaar.

var levend:
var dood:
gepoolde var
ondergrens bovengrens
tweezijdig BI levend
tweezijdig BI dood
BI verschil levend-dood

Veranderd door Buffalo, 01 mei 2010 - 12:35

Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 mei 2010 - 12:30

Dag Buffalo , Welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE
Punt ťťn hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.

Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 mei 2010 - 12:48

Ok, mijn eerste p-waarde is fout, ik had die eenzijdig genomen maar moet tweezijdig zijn denk ik. Mijn nieuwe p-waarde: 0.0667

Veranderd door Buffalo, 01 mei 2010 - 13:02

Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 mei 2010 - 15:02

Is er een verschil in MCV tussen dieren die overleven en dood gaan? Test aan de hand van de p-waarde op een significantieniveau van 5%.
Ga uit van de veronderstelling dat de varianties in de twee populaties gelijk zijn aan elkaar?

P-waarde t-test:

Als je de gegevens hebt kan je toch in excel eenvoudig de t-toets uitvoeren?
=T.TOETS(A1:M1;A2:G2;2;2) geeft dan 0,066720674 wat is dan de conclusie?

btw: je kan best toch zelf eens een cursus vast nemen want je zal hoe dan ook zelf het werkje moeten maken. Niemand zal dat voor jouw gaan doen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 mei 2010 - 08:29

Jaja, dat ben ik aan het doen. Ik kom inderdaad ook die P-waarde uit. Wat de conclusie dan is? Dat er inderdaad een verschil is, de p-waarde is groter dan het significantieniveau, dus het 'toeval' is groter dan alfa.
Evenals bij de tweede t-toets is de p-waarde groter dan alfa, dus is MCV groter in de groep dieren die overleeft...
En voor de BI, daar heb je ook een formule voor maar daarvoor heb je de standaarddeviatie nodig, moet ik die dan ook berekenen met excel?

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 mei 2010 - 08:51

ik moet me alweer verbeteren, er is wel degelijk een verschil tss dood en levend. De tweede vraag is "nee" p-wde is groter dan alfa, dus niet groter.

Veranderd door Buffalo, 02 mei 2010 - 08:52

Buffalo

Buffalo

• >25 berichten
  • 95 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 mei 2010 - 13:45

Ok, ik heb de oefening af. Excelbestand in blijage gezet. Kan iem m'n antwoorden eens checken? In het bijzonder dan de betrouwbaarheidsintervallen want ik weet niet of deze juist zijn :-).

Bijgevoegde Bestanden

• Bijlage  excel.xls   42K   221 maal gedownload

claudtje

claudtje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2011 - 22:40

ik zie dat dit al een oud bericht is, maar ik heb over precies dezelfde oefening een vraag.

ik heb bijna alle vragen op kunnen lossen alleen bij de laatste twijfel ik. (heb even al mijn oplossing onderlijnd)

P-waarde t-test: =T.TEST(B8:N8;B9:H9;2;2) = 0,0667

Is MCV groter in de groep dieren die overleeft? Test aan de hand van de P-waarde ( alpha=0.01).
Ga uit van de veronderstelling dat de twee populatievarianties verschillen.

alpha: 0,01
P-waarde t-test: =T.TEST(B8:N8;B9:H9;1;3) =0,0255

Bereken de tweezijdige betrouwbaarheidsintervallen voor het gemiddelde MCV van dieren die overleven en dood gaan.

var levend: =VAR.S(B8:N8) = 0,767
var dood: =VAR.S(B9:H9) = 0,455
tweezijdig BI levend =P8-VERTROUWELIJKHEID.T(B$31;B32^(1/2);13) = 39,001 en =P8+VERTROUWELIJKHEID.T(B31;B32^(1/2);13) =40,060
tweezijdig BI dood =$P9-VERTROUWELIJKHEID.T($B$31;$B$33^(1/2);7) = 38,162 en =$P9+VERTROUWELIJKHEID.T($B$31;$B$33^(1/2);7) = 39,409

nu kom echter de laatste vraag en daar twijfel ik

Is MCV meer dan 39 fL hoger in de groep dieren die overleeft? Test aan de hand van het meest relevante eenzijdige betrouwbaarheidsinterval ( alpha=0.05).

ik heb hierbij als oplossing
relevant eenzijdig BI: -oneindig : =P8+VERTROUWELIJKHEID.T(2*B31;WORTEL(B32);13) = 39,964
maar hier vraag ik me af of het wel klopt, want in de vraag staat meer dan 39 fl hoger betekent dit niet, dat je juist een ondergrens moet hebben en dan vervolgens +oneindig?

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, alvast hartelijk bedankt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures