Verschillen spo2 en fvc

Moderator: ArcherBarry

Verschillen spo2 en fvc

Hallo allemaal, ik snap een stukje tekst niet over een longpatiënt.

Er in staat dat de SpO2 met een saturatiemeter (er staat een foto bij; het is een rubberachtigapparaat dat om de vinger gaat) 100% is, wat gezond is, al dan niet hoog. Om dat zelfde moment is de FVC 53% van voorspeld, en heeft de patiënt ook benauwdheid.

Wat ik niet snap, is dat (voor zover ik weet) die spo2 en die fvc elkaar tegen spreken. Het kan toch niet dat de SpO2 juist zo hoog kan zijn, bij een vitale capaciteit van 53% van voorspeld?

Er staat: NB. pt. heeft een hartslag van 80 pm. Tevens een laagnormale bloeddruk.

Ik snap hier niets van; is hier nou eerder sprake van hyper- of hypoventilatie? Of zit ik helemaal verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschillen spo2 en fvc

Het kan toch niet dat de SpO2 juist zo hoog kan zijn, bij een vitale capaciteit van 53% van voorspeld?


Waarom niet?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Verschillen spo2 en fvc

Waarom niet?
Omdat ik dacht dat een SpO2 dan juist lager dan 90 "hoort" te zijn. Ik dacht dat een SpO2 van 100% duidt op hyperventilatie of een gezonde toestand.

Dat de FVC 53% is, lijkt me zo tegenstrijdig met wat ik van bovenstaande dacht.

Dus ik zal wel iets verkeerd denken, alleen weet ik niet wat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschillen spo2 en fvc

Dus ik zal wel iets verkeerd denken, alleen weet ik niet wat.
Er is geen één-op-éénrelatie tussen FVC en saturatie. Iemand in rust gebruikt zijn vitale capaciteit toch niet (alleen zijn tidal volume), of die vitale capaciteit dan 2 liter is of 6 liter maakt weinig uit.

Maar goed, om op je vraag terug te komen; hypoventilatie bij iemand met een saturatie van 100%?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Verschillen spo2 en fvc

Er is geen één-op-éénrelatie tussen FVC en saturatie. Iemand in rust gebruikt zijn vitale capaciteit toch niet (alleen zijn tidal volume), of die vitale capaciteit dan 2 liter is of 6 liter maakt weinig uit.
Dit snap ik niet zo goed.

Ik weet wel, dat die FVC op hetzelfde moment getest is als de saturatie. Dus in rust was de geforceerde vitale capaciteit 53%.
Maar goed, om op je vraag terug te komen; hypoventilatie bij iemand met een saturatie van 100%?
Ja dat lijkt me dus niet kunnen.

Maar hoe kan dan de FVC 53% van voorspeld is? ;)

Ik zou bijna denken dat die saturatie niet klopt. Of is het zou dat iemand aan "opheffings"ademhaling gaat doen, en dus hoger gaat ademen en daardoor een saturatie van 100% gaat krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschillen spo2 en fvc

Jannemann schreef:Dit snap ik niet zo goed.

Ik weet wel, dat die FVC op hetzelfde moment getest is als de saturatie. Dus in rust was de geforceerde vitale capaciteit 53%.
In rust is de FVC misschien wel 53% van wat je zou verwachten, maar dat is toch geen normale rustademhaling? Dat is de tidal volume. Als de tidal volume niet minder is geworden, maakt het niet zoveel uit dat de FVC minder wordt. Vaak gaan deze natuurlijk wel in meer of mindere mate met elkaar samen. Maar dus niet 1 op 1.
Maar hoe kan dan de FVC 53% van voorspeld is? ;)
Door een relatief slechte longfunctie te hebben.

Wat is precies de vraag bij dat stukje tekst? Of val je alleen over het feit dat iemand met een FVC van 53% een saturatie heeft van 100%? ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Verschillen spo2 en fvc

anusthesist schreef:In rust is de FVC misschien wel 53% van wat je zou verwachten, maar dat is toch geen normale rustademhaling? Dat is de tidal volume. Als de tidal volume niet minder is geworden, maakt het niet zoveel uit dat de FVC minder wordt. Vaak gaan deze natuurlijk wel in meer of mindere mate met elkaar samen. Maar dus niet 1 op 1.

Door een relatief slechte longfunctie te hebben.
Ooh ik denk echt dat ik te weinig verstand van geneeskunde heb, ik snap hier veel niet van. (ik studeer ook geen geneeskunde).

Okee, dus een relatief slechte longfunctie zeg je. Dat snap ik. Maar ik snap totaal niet dat de SpO2 dan 100 kan zijn.

Wat is er dan aan de hand in zo'n geval? Ik dacht dat bij een slechte longfunctie, de SpO2 vaak onder de 90 zou zitten. Hoe kan het dan in rust ineens 100 zijn? Pff, lastig gedoe!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschillen spo2 en fvc

Wat is er dan aan de hand in zo'n geval?
Weinig ;) Iemand met een slechte longfunctie die rustig zit en de slechte longfunctie compenseert door sneller te ademen (tegen meer weerstand) waardoor z'n saturatie mooi is. Zoals in jouw geval, een mooie pols en tensie wat erop duidt dat de patient geen moeite heeft zijn longfunctie te compenseren. Uiteindelijk wordt dit alsmaar minder en veel patienten met bijvoorbeeld COPD krijgen uiteindelijk exacerbaties waarbij door een kleine infectie o.i.d. de saturaties kelderen. Krijgt de patient in jouw casus toevallig geen extra O2? ;)
Ik dacht dat bij een slechte longfunctie, de SpO2 vaak onder de 90 zou zitten.
Gelukkig niet, onder de 90 is vrij slecht. Het hangt ook helemaal af van hoe slecht de longfunctie is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Verschillen spo2 en fvc

anusthesist schreef:Weinig ;) Iemand met een slechte longfunctie die rustig zit en de slechte longfunctie compenseert door sneller te ademen (tegen meer weerstand) waardoor z'n saturatie mooi is. Zoals in jouw geval, een mooie pols en tensie wat erop duidt dat de patient geen moeite heeft zijn longfunctie te compenseren. Uiteindelijk wordt dit alsmaar minder en veel patienten met bijvoorbeeld COPD krijgen uiteindelijk exacerbaties waarbij door een kleine infectie o.i.d. de saturaties kelderen. Krijgt de patient in jouw casus toevallig geen extra O2? ;)

Gelukkig niet, onder de 90 is vrij slecht. Het hangt ook helemaal af van hoe slecht de longfunctie is.
Nee, deze patient krijgt geen extra zuurstof, het gaat juist om de vraag of zuurstoftoediening te overwegen zou zijn in dit geval. Omdat deze waarden in rust zijn, wel bij benauwheid. en ik geloof dat het zo was dat het in de nachten minder gecompenseerd wordt, waardoor de spo2 dan lager zou zijn?

En nog wat meer vraagjes, maar o.a. die vraag.

Je schreef; het hangtook helemaal af van hoe slecht de longfunctie is. Maar die lijkt me dus redelijk slecht (vanwege die 53%) dus daarom zou ik een lagere spo2 verwachten. En niet zo'n optimale.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschillen spo2 en fvc

het gaat juist om de vraag of zuurstoftoediening te overwegen zou zijn in dit geval.
Nee, als je zeker weet dat de saturatie goed is ga je niet zuurstof geven bij 100%. Mijn persoonlijke ervaring is dat die saturaties nog wel eens niet kloppen. Dan pak je gewoon een andere saturatiemeter. Vertrouw je dat ook niet (je hebt ook
dus daarom zou ik een lagere spo2 verwachten.
Maar het hoeft niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Verschillen spo2 en fvc

Nee, als je zeker weet dat de saturatie goed is ga je niet zuurstof geven bij 100%. Mijn persoonlijke ervaring is dat die saturaties nog wel eens niet kloppen. Dan pak je gewoon een andere saturatiemeter. Vertrouw je dat ook niet (je hebt ook andere Hb's) dan doe je een aterieel bloedgasje.
Okee, er staat ook nog wat over een aterieel bloedgas: "een aterieel bloedgas laat eerder waarden zien passend bij hyperventilatie".

Ik ben zo benieuwd, wat hier nu het geval is. Dit is zeg maar een samenvatting van de tekst:

Een verlaagde FVC en ook verlaging van 'gewoon' vitale capaciteit. Tensie en pols normaal.

Saturatie is 100% en aterieel bloedgas laat hyperventilatie zien.

Echter geen sprake van psychogeen hyperventilatiesyndroom.

Sprake van meerdere ziektes,o.a. een die de middenrifspieren kan verzwakken, ook een die de longen zelf kunnen beschadigen/beinvloeden.

Op het moment van afnames is patiënt vermoeid, benauwd en in rust.

Wat kan dit nu betekenen; ik snap ook vooral niet hoe dan die aterieel bloedgas hypevertilatie lijkt te laten zien.

Berichten: 339

Re: Verschillen spo2 en fvc

Wat kan dit nu betekenen; ik snap ook vooral niet hoe dan die aterieel bloedgas hypevertilatie lijkt te laten zien.
- Een normaal gezond persoon heeft een zuurstofsaturatie van 100% of iets minder. Het is namelijk een maat voor hoeveel hemoglobine verzadigd is met zuurstof. En hemoglobine bindt zuurstof zo gemakkelijk dat dat in arterieel bloed dat net vanuit redelijke geventileerde longen komt 100% is.

- FVC is geforceerde vitale capaciteit, dus het aantal liters lucht tussen maximale inademing en maximale uitademing. In jouw casus is dat 53% van wat je verwacht, zeg 1.5 liter ipv 3 liter.

- Bij normale ademhaling in rust gebruik je slechts een klein deel van de FVC. Een normaal teugvolume ongeveer een halve liter. Dus ook een FVC van 50% van verwacht is ruim voldoende voor ademhaling in rust.

- Hyperventilatie in bloedgaswaardes is meer zichtbaar in het CO2 gehalte en de zuurgraad dan in de zuurstofsaturatie. Het bloed bevat minder CO2 dan normaal, omdat er teveel wordt uit-geademd. De zuurstofsaturatie kan namelijk niet boven de 100% stijgen (zeker niet als je het met zo'n vingerdopje meet).

(Pas op, ik geef wat globaler (onnauwkeuriger) antwoord dan Anusthesist.)

Re: Verschillen spo2 en fvc

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb alleen dus nog niet een idee, wat nou een bloedgaswaarde kan geven dat wijst op hypocapnie, hoewel er geen sprake is van een psychogene oorzaak. Hoe dit te verklaren is met een lage vitale capaciteit.

Wat dit nu betekent; slechte spierfunctie lijkt me niet aangezien er dan toch geen sprake is van hypocapnie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschillen spo2 en fvc

Ik heb alleen dus nog niet een idee, wat nou een bloedgaswaarde kan geven dat wijst op hypocapnie,
Een lage pCO2?
Wat dit nu betekent; slechte spierfunctie lijkt me niet aangezien er dan toch geen sprake is van hypocapnie?
Dat hoeft -nogmaals- niet, maar je verwacht het wel. Je probeert teveel uit te gaan van algemeenheden; verzwakte ademhalingsspieren kunnen gepaard gaan met hypercapnie als dit niet gecompenseerd wordt. Bij een fatsoenlijk compensatiemechanisme (tachycardie, tachypnoe e.d.) kun je redelijk lang goed geoxygeneerd blijven zonder te stapelen. Op een gegeven moment krijg je uitputting, dit zal sneller gaan bij ademhalingsspieren die zijn aangetast.

Dit probeer je altijd vóór te blijven door de patient voldoende zuurstof te geven, te vernevelen etc. zodat de patient niet acuut respiratoir insufficient wordt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Verschillen spo2 en fvc

Okay, bedankt!

Nog een klein vraagje: zal tachypnoe dan ook een bloedgas duiden, gelijk aan hyperventilatie? (hypocapnie?)

Zo ja; wat is dan het duidelijke verschil tussen die twee?

Reageer