Neerslagtitratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Neerslagtitratie

Hallo, ik ben een neerslagtitratie aan het voorbereiden, waarbij AgCl zal neerslaan. OM dit goed te merken, zorgen we voor de vorming van Ag2CrO4, die een baksteenrode kleur zal doen ontstaan.

Als we het oplosbaarheidsproduct van beide stoffen in beschouwing nemen, vinden we dat zilverchloride eerst zal neerslaan.

Verder in de begeleidende tekst, staat er echter:

'Men kan de chromaatconcentratie zo aanpassen dat het neerslaan van zilverchromaat wordt uitgesteld tot bij het equivalentiepunt'.

Dat vind ik vreemd: zilverchromaat zal toch sowieso later neerslaan dan zilverchloride? Dus moeten we de chromaatconcentratie toch zo aanpassen dat het chromaat vroeger, dwz. bij het equivalentiepunt zal neerslaan?

Of heb ik dat verkeerd?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Neerslagtitratie

Zilverchromaat slaat neer als zijn oplosbaarheidsproduct bereikt wordt. Het heeft geen idee waarom het toegevoegd is en doet wat de natuur wil.

Zou je te veel chromaat hebben dan zal er al wat rood zilverchromaat neerslaan vóór het equivalentiepunt waardoor men te vroeg zou stoppen met de titratie want het rode chromaatneerslag is immers de indicator om te stoppen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Neerslagtitratie

OK, bedankt!

Er wordt dus bedoeld: door niet te veel Ag2CrO4 toe te voegen, voorkom je dus dat het te vroeg neerslaat, en stel je het neerslaan dus uit.

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Neerslagtitratie

Je voegt geen zilverchromaat toe, maar een oplosbaar chromaatzout.

Als je het chloride met zilvernitraat titreert zal [Cl-] dalen doordat AgCl neerslaat en [Ag+] zal iets stijgen omdat beiden samen het oplosbaarheidsproduct van AgCl vormen. Je wilt nu een zodanige chromaatconcentratie in de oplossing dat precies op het equivalentiepunt van de titratie het oplosbaarheidsproduct van zilverchromaat bereikt wordt.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Neerslagtitratie

Inderdaad, je voegt dus bijvoorbeeld dikaliumchromaat toe dat eerst dissocieert, en waarvan het chromaat samen met de zilverionen zilverchromaat vormen.

Ik had idd mijn vraag slechts gesteld.

Via het dikaliumchromaat speel je in op de chromaatconcentratie, die de hoeveelheid zilverchromaat bepaalt, en dat is immers de factor die je moet aanpassen om te krijgen dat de rode neerslag samenvalt met het equivalentiepunt, net wat de bedoeling is: indicator spelen.

Zo is het toch?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Neerslagtitratie

Het rode neerslag moet juiost beginnen op het equivalentiepunt.

Uit de oplosbaarheidsproducten van zilverchromaat en zilverchloride kun je berekenen welke chromaatconcentratie hiervoor nodig is.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Neerslagtitratie

Ok, bedankt, dat is me gelukt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer