Parallax

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Parallax

Hallo,

in mijn eindwerk van wiskunde werk ik rond de parallax. Nu heb ik ergens gelezen dat een ster ten opzichte van de aarde een schijnbare cirkelbeweging lijkt te maken, die men door het perspectief ziet als een ellipsvormige baan. Er stond ook bij dat hoe dichter de ster bij het ecliptica ligt, hoe platter de ellips lijkt. Mijn leerkracht gaf de commentaar dat ik me hierbij nader moest verklaren aan de hand van afbeeldingen. Maar ik vind nergens anders een verklaring hiervoor, laat staan afbeeldingen.

Kan iemand me helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Parallax

Als ik het probleem goed begrijp:

neem een camera met grote sluitertijd.

zoek een niet te hoge lantaarnpaal.

Richt je camera loodrecht naar boven terwijl je een rondje rond de paal loopt, met de onderkant van de camera steeds netjes in dezelfde windrichting.

bekijk het lichtspoor op de foto: netjes een cirkel (als jij tenminste netjes een cirkel liep)

loop nu een rondje met gelijke diameter, maar nu rond een punt een meter of 10-20 van de lantaarnpaal verwijderd.

En nog een rondje, nog verder weg.

De "cirkel" op je afbeelding wordt steeds "ellipsiger".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Parallax

Dus als ik het goed begrijp, dan word de schijnbare baan van de ster eclipsvormiger naarmate ze verder van het ecliptica ligt, en neit naarmate ze dichter bij het ecliptica ligt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Parallax

hoho, in mijn praktijkvoorbeeld is de ecliptica het horizontale vlak ter hoogte van je fototoestel. Bij het rondje rond de lantaarnpaal heeft de gemiddelde kijkrichting naar de lamp dan een hoek van ergens nabij de 90° met die "ecliptica", bij het rondje verder van die lantaarnpaal wordt die hoek kleiner naarmate je verder van de lantaarnpaal staat. 3D tekenen kan ik helaas niet, maar misschien maken dit bovenaanzicht en zijaanzicht van een rondje lopen op een afstand van je lantaarnpaal een beetje duidelijk wat ik bedoel.
ecliptica.png
ecliptica.png (8.42 KiB) 178 keer bekeken
Het kijkhoekverschil tussen links en rechts op je gelopen cirkel is veel groter dan het kijkhoekverschil tussen voor en achter op je cirkel. Bijgevolg lijkt de "ster" een ellips aan de hemel te beschrijven. (of anders gezegd: bijgevolg lijk jij vanaf de "ster" gezien een ellips te lopen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer