Sluierstaart

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Sluierstaart

Hallo,

Mijn naam is Amber en ik heb sinds twee en een halve week een sluierstaart.

Op mijn werk (horecagelegenheid) hadden ze twee grote sluierstaarten

daarvan is één doodgegaan op me werk, waarschijnlijk omdat ze de kom niet goed hebben

schoongemaakt.

Ik voelde mij genoodzaakt om de andere sluierstaart mee naar huis te nemen.

Ik heb vervolgens een mooi aquarium gekocht met een goede pomp erin met alles

erop en eraan.

Hij begon eindelijk weer een beetje op te leven want hij zat op me werk in een ronde kom.

Sinds een week geleden zwemt hij niet meer door het aquarium heen.

En blijft eigenlijk maar steeds in een hoekje zitten.

Mijn vraag is..

Is mijn sluierstaart eenzaam? en heeft hij een nieuwe maatje nodig?

In de dierenwinkel zeiden ze dat het niet goed was als ik nu een nieuwe vis kocht

om die er vervolgens bij te zetten omdat dan de kans groot bestond dat mijn nieuwe vis

of mijn oude vis doodgaat.

Wie kan mij hier mee helpen?

Groeten, Amber

Berichten: 473

Re: Sluierstaart

HIER kunnen ze u misschien beter verder helpen... ...

Berichten: 4

Re: Sluierstaart

De problematiek die zich kan stellen is divers.

Zo is de sluierstaart een carassius-soort en betreft het hier een gemeenschapsdier.

Er zijn dus ook diersoorten die dat niet zijn. Als typisch voorbeeld bij de aquariumvissen wil ik de Betta Splendens vermelden. Daarvan is bijvoorbeeld de man zeer agressief tegenover andere mannetjes en zelfs tegenover vrouwtjes buiten de paring. Er zijn wel meerdere soorten die mekaar uitsluitend dulden tijdens het voortpantingsritueel. Maar dat betekent nog niet dat de inbreng in uw aquarium van een soortgenoot zonder slag of stoot zal gebeuren. Uw vis kan immers door eenzaamheid een territoriumdrift ontwikkeld hebben.

Ik vermoed dat ofwel uw aquarium klein is ofwel dat uw vis niet in optimale condities verkeert.

Soms is zelfs een rond aquarium beter dan een rechthoekig omdat het de vis misleidt. Hij kan daarin onbeperkt zwemmen zonder bruusk afgestopt te worden door de haakse wanden. En dan gaat hij na een tijdje; als het een klein aquarium betreft; wel lusteloos ergens tegen de bodem liggen.

Mogelijk kan de inbreng van een soortgenoot hieraan wel verhelpen maar daar ik vermoed dat uw aquarium klein is zullen er dan weer andere problemen opduiken. Meestal gaat zowel nitraat; nitriet en ammoniakgehalte te hoog worden wegens grotere bezetting van de ruimte en toediening van voedsel en die problematiek is dan weer uitsluitend op te lossen via waterverversing. Waar je wel moet voor oppassen is dat uw ingebracht nieuw exemplaar niet uit een omgeving komt waar de tijdelijke hardheid (carbonaat hardheid) van het water hoger ligt dan dit van uw aquarium.

Want dan bestaat gevaar voor aantasting van de slijm-huid en daaruit volgende schimmel-infecties.

Over het algemeen haat ik het houden van vissen in te kleine aquaria. De beesten zijn er nooit gelukkig in en vertonen niet de minste aanzet tot natuurlijk gedrag. Dat er apathie ontstaat; zelfs bij gezonde exemplaren; hoeft dus geen verwondering te wekken.

Reageer