Hoe maak ik 50 gram natriumsulfaat?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Hoe maak ik 50 gram natriumsulfaat?

Hi guys,

Voor scheikunde hebben we een proef uitgevoerd waar uiteindelijk het zuiverste glauberzout uit voor moest komen.

Dit was bij ons natriumsulfaat! Nu moeten we in de bijlage een voorschrift stoppen voor het maken van 50 gram van dit natriumsulfaat glauberzout. Geen idee waar ik moet beginnen aangezien ik al een uur aan het lezen ben.

3. Stel een bereidingsvoorschrift op voor het maken van 50,0 gram van het zuiverste Glauberzout (natriumsulfaat)

De benodigde massa van de beginstoffen kan je berekenen m.b.v. de molverhouding. Die verhouding kan je m.b.v. de coëfficiënten van een kloppende reactievergelijking bepalen. De massa van het eindproduct moet dan wel bekend zijn (1,00 gram).

De apotheek beschikt over de gebruikelijke laboratoriumbenodigdheden zoals glaswerk, branders, druppelpipetten, massabalansen, thermometers, gedestilleerd water, etc. Deze materialen zijn voldoende voor de benodigde scheidingsmethoden en analysemethoden.

Tip: noteer het meetbereik en de meetnauwkeurigheid van elke gebruikte maatcilinder, massabalans, etc. (i.v.m. significantie bij berekeningen achteraf)

Om de zuiverheid van elk gemaakt Glauberzout te bepalen moet je gebruik maken van de volgende analysemethoden:

• Massabepalingen van alle stoffen (beginstoffen, eindproduct en bijproduct) zodat je de werkelijke massa kunt vergelijken met de theoretisch berekende massa, ook van het bijproduct. Als er een verschil tussen de gemeten massa’s en de theoretische massa’s is, dan is er waarschijnlijk sprake van een onzuiverheid.

• Neerslagreacties voor het aantonen van (de afwezigheid van) ongewenste ionen.

Reageer