Transformator (homopolaire flux)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

Transformator (homopolaire flux)

Ik heb een probleem met het begrijpen van homopolaire flux, om mijn probleem wat duidelijker te kunnen schetsen heb ik een tekeningetje bijgevoegd.

in de afleiding voor de stromen door de primaire keten uit het net getrokken en de fluxen in de transformator wordt gebruik gemaakt van

1) knooppuntswet (som van stromen is nul)

2) en 3) vergelijking die zegt dat de flux in door 2 spoelen samen dezelfde moet blijven (de som van de fluxen door de laststroom is dus 0) omdat de spanning over 2 spoele uiteraard dezelfde blijft

de reden voor deze bovenste vergelijkingen snap ik en uiteindelijk bekom je dan de 3 homopolaire fluxen

w1 * i11 = ...

w1 * i12 = ...

w1 * i13 = ...

deze blijken gelijk en in fase te zijn

tot hier toe ben ik volledig mee, maar dan wordt er verteld dat deze fluxen zich sluiten (in het geval van de 3 keren transfo) door de lucht buiten de transformator, ik begrijp niet waarom deze fluxlijnen zich niet gewoon sluiten langsheen het ijzer van de transformator?

veel dank !
Bijlagen
transfo.jpg
transfo.jpg (12.92 KiB) 122 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Transformator (homopolaire flux)

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Transformator (homopolaire flux)

Dat zou ik wel willen, als ik de vraagstelling zou begrijpen.

Berichten: 228

Re: Transformator (homopolaire flux)

De vraag is eigenlijk gewoon waarom de homopolaire fluxen bij een 3 fasige transformator langs de lucht moeten sluiten (of langs het overige ijzer bij een 5 kernen transformator) ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Transformator (homopolaire flux)

Omdat er geen andere mogelijkheid is.

Dat is overigens ook de reden waarom er trafo's zijn met 5 ijzerbenen, om de homopolaire flux een route te geven.

5 ijzerbenen werden vroeger wel toegepast bij 3-fasige meettransformatoren, omdat die anders bij asymmetrisch belaste netten een onaanvaardbare meetfout vertoonden. Tegenwoordig zie je die niet meer, het is veel eenvoudiger om 3 eenfasige meettrafo's te gebruiken.

Reageer