Achtvlaksdobbelsteen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 43

Achtvlaksdobbelsteen

Ik kom bij deze wiskunde vraag er even niet uit.

Roy en BAs spelen smaen een dobbel spelletje ( wie het hoogst gooit wint).

Maar ze spelen met een ACHtvlakdobbelsteen. Ze spelen het spel 480 keer ( wordt je het niet een keer zat ?)

hoe vaak verwacht je dat bas wint ?

Ik zou zegge 480 delen door het aantal spleres (dus 50% van 480) is 240. Lochies toch ?

Maar in het antwoordenboek ( alleen antwoorden geeen uitleg) staat dat Bas 210 keer wint dus Roy 270 keer.

Ik snap nu niet hoe ze aan 210 komen.

Kan iemand me het uitleggen?
Life is a riddle



Just like my grammer

Berichten: 7.068

Re: Achtvlaksdobbelsteen

Wat is de kans dat het gelijkspel is?

Wat is dan de verwachtingswaarde voor het aantal spellen dat eindigt in gelijk spel?

De overige spellen hebben dus een winnaar en een verliezer. Beide spelers hebben logischerwijs dezelfde kans om een potje te winnen. Wat is dus de kans dat Bas een spel dat een winnaar heeft wint?

Wat is dus de verwachtingswaarde van het aantal spellen dat Bas wint?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Achtvlaksdobbelsteen

Dag Qeusted , welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


[/td]</table>
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: Achtvlaksdobbelsteen

Evilbro's manier is een mooie en snelle manier. Het kan ook op een langere (makkelijkere) manier:

Stel dat Roy een 1 gooit, dan kan Bas winnen als hij 2 of hoger gooit. Roy gooit de 1 met een kans van 1/8, Bas heeft dan 7/8 kans om te winnen. Hetzelfde liedje geldt voor het geval dat Roy een 2 gooit dan heeft Bas een kans van 6/8 om te winnen. Als je de lijst hieronder afmaakt, dan kan je berekenen wat de kans is dat Bas wint na één potje.

Code: Selecteer alles

Roy	  Bas		 kans

1	  {2,...8}  => 1/8 * 7/8

2	  {3,..,8} =>  1/8 * 6/8

...
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 43

Re: Achtvlaksdobbelsteen

Evilbro's manier is een mooie en snelle manier. Het kan ook op een langere (makkelijkere) manier
het is inderdaad een langere manier maar ik denk toch dat ik hem snap heel erg bedankt.
Life is a riddle



Just like my grammer

Reageer