Springen naar inhoud

Protonen trekken protonen aan?

• Log in om te kunnen reageren

Nectar

Nectar

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2010 - 21:06

Hallo,

Kan iemand mijn verwarring misschien wegnemen?

Ik ben nu aan het leren voor het eindexamen, en ik lees dat protonen in de kern elkaar aantrekken, neutronen elkaar aantrekken in de kern en dat neutronen en protonen elkaar aantrekken.

Maar ik heb altijd geleerd + en + elkaar afstoten. Dus hoe kan het dat ze elkaar aantrekken in de kern?

Ik dacht namelijk altijd dat de reden dat de protonen bij elkaar blijven, de neutronen zijn, die tussen de protonen zitten, zodat de protonen elkaar niet afstoten.

..

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 mei 2010 - 21:15

Er zijn in dit geval twee krachten van belang: De elektromagnetische, die is afstotend tussen protonen, en de sterke kernkracht, die aantrekkend is.
Deze is niet sterk genoeg om twee protonen te binden, maar twee protonen en een neutron wel.

Voor meer info:Nuclear Force
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Nectar

Nectar

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2010 - 22:13

Maar snapt iemand dit misschien:

Kernen moeten, willen ze stabiel zijn, in verhouding meer neutronen hebben dan protonen omdat:

Bij een groot aantal neutronen zitten de protonen meer verspreid over de kern. Een proton aan de rand van de kern ondervindt dus een kleinere afstotende kracht, zodat de aantrekkende kernkrachten de kerndeeltjes bij elkaar kunnen houden.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 mei 2010 - 22:27

De sterke kernkracht neemt zeer snel af met afstand, de elektrische afstoting veel minder.
De totale kracht op het proton kan je in vereenvoudiging dan bekijken als de som van:

*de afstotende krachten: aangezien deze krachten minder snel afnemen, moeten we naar de som kijkeb van alle andere protonen in de kern.

*de aantrekkende krachten: aangezien deze sneller afnemen, hebben enkel de nucleonen in de onmiddelijke omgeving een significante rol. Een proton zal niet veel invloed ondervinden van de aantrekking van een neutron aan de andere kant van de kern.

Maar hetzelfde proton ondervindt wel een afstoting van een proton aan de andere kant van de kern.
Elk proton zal dus in zijn omgeving voldoende neutronen moeten zien.
Dit effect zie je sterker worden naarmate het aantal nucleonen in de kern toeneemt.
Voor elk toegevoegd proton zullen er meer neutronen nodig zijn om alles nog in evenwicht te houden.

De formulatie dat de protonen aan de rand beter gebonden zijn, lijkt me toch een beetje te kort door de bocht. De afstotende krachten minimaliseren zo natuurlijk wel, maar de aantrekkende krachten nemen ook af natuurlijk, aan de rand heb je minder buren (voor kleinere kernen speelt dit een mindere rol). Ik weet zo niet welk effect nu juist het grootst is.

Veranderd door ZVdP, 05 mei 2010 - 22:33

"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures