Springen naar inhoud

Koivijver

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 06 mei 2010 - 09:56

Hallo,

Sinds een week of 3 zijn onze vissen niet lekker.
We testen regelmatig het water op: nitrate,nitrite,hardheid,alkalinity en pH.

Ze flitsten en schuren en liggen af en toe stil op de bodem van de vijver.

We hebben de koi's al meerdere malen laten onderzoeken op ziektes en parasieten maar niets werd er gevonden.
Ook hebben ze een rode gloed en rood doorlopen vinnen wat aangeeft dat ze niet lekker zijn.
Stress zou het ook niet kunnen zijn want we hebben er geen nieuwe vissen bij gedaan of het water veranderd met medicijnen en dergelijke.

Nu hebben we sinds een half jaar de filterput afgetimmerd met geÔmpregneerd hout waardoor er regenwater langs dit hout in onze filters loopt.

mijn vraag: Zou het kunnen komen door het geÔmpregneerd hout?

Hoe of waar kunnen we het water testen of dit het geval is?

We zijn inmiddels ten einde raad en hopen dat iemand van jullie hier ons mee kan helpen!!!

Hartelijk dank,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2010 - 10:16

Nu hebben we sinds een half jaar de filterput afgetimmerd met geÔmpregneerd hout waardoor er regenwater langs dit hout in onze filters loopt.

mijn vraag: Zou het kunnen komen door het geÔmpregneerd hout?

Ja, dat kan. Impregneringsmiddelen zijn meestal redelijk milieugevaarlijke stoffen, die langzaam kunnen uitlogen.

Dit onderwerp wordt verplaatst naar scheikunde
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2010 - 12:01

Het zou inderdaad wel kunnen. Die impregneringsmiddelen zijn bij normaal gebruik onschadelijk voor de mens (je kunt gerust die palen hanteren etc), maar in deze specifieke situatie lijkt het erop dat het water wat erlangs loopt in die vijver terecht komt, waar het vervolgens min of meer concentreert.

Of je erop kunt testen blijft de vraag, want er zijn diverse middelen om hout te behandelen. Ik weet niet of je er testkits oid voor kunt kijken, maar in eerste instantie zou ik denken aan chroom of koperionen als duidelijke indicator.
Victory through technology

• Gast

Geplaatst op 07 mei 2010 - 14:44

Het zou inderdaad wel kunnen. Die impregneringsmiddelen zijn bij normaal gebruik onschadelijk voor de mens (je kunt gerust die palen hanteren etc), maar in deze specifieke situatie lijkt het erop dat het water wat erlangs loopt in die vijver terecht komt, waar het vervolgens min of meer concentreert.

Of je erop kunt testen blijft de vraag, want er zijn diverse middelen om hout te behandelen. Ik weet niet of je er testkits oid voor kunt kijken, maar in eerste instantie zou ik denken aan chroom of koperionen als duidelijke indicator.

Ik had al zo'n vermoeden dat het moeilijk zou gaan worden om hierop te testen, vandaar ook mijn vraag.
We gaan voor de filters maar deksels maken zodat er niet nůg meer impregneermiddel in het water terecht komt.
Nu maar hopen dat het "gif" vanzelf weer oplost.

Vriendelijk dank voor uw reactie.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 mei 2010 - 15:58

Nu maar hopen dat het "gif" vanzelf weer oplost.

Zware metalen en/of ingewikkelde organische moleculen(en de kans daarop is groot in dit geval) hebben de onhebbelijke eigenschap om sterk te binden aan organische stof, zoals het slib in vijvers. Het kan dus lang duren vooraleer je het weer kwijt bent als je op "vanzelf" wacht.

Ik zou een schoonmaakplan maken als ik jou was.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8805 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 mei 2010 - 02:21

Dat gif zal inderdaad niet meer verdwijnen uit je vijver. Het waternivo kan nog wel dalen door verdamping, maar het is niet te verwachten dat het gif mee verdampt. Logischer oplossing zou zijn om het water en bodemmateriaal in batches te verwijderen en te vervangen voor schoon spul.

Overigens is niet per se gezegd dat dat hout nou de oorzaak is, maar ik kan me geen thuis uitvoerbare test bedenken om dat mee te bepalen.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures