Luchtdruk en hoogte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Luchtdruk en hoogte

Hallo,

ik moet voor natuurkunde een practicum maken, dit is een practicum dat je zelf moet verzinnen. De leraar vind het zelf onzin maar het moet van school, nu ben ik met het idee gekomen om door middel van luchtdruk en temperatuur de hoogte boven zeeniveau uit te rekenen. Nu ben ik in tsjechie en duitsland geweest en heb temperatuur en luchtdruk gemeten. Maar ik kom er nu echt niet uit ;) Is het wel mogelijk om zo de hoogte uit te rekenen? Zo ja, kan iemand mij misschien helpen aan formules die ik moet gebruiken?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Luchtdruk en hoogte

Je kan wel een hoogteverschil berekenen uit een verschil (afname) in temperatuur en luchtdruk maar geen absolute hoogte uit een random druk en temperatuur meting als je verder geen gegevens hebt.

Als je de druk op de grond en op hoogte X weet, kan je wel het hoogteverschil berekenen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: Luchtdruk en hoogte

Mrtn schreef:Je kan wel een hoogteverschil berekenen uit een verschil (afname) in temperatuur en luchtdruk maar geen absolute hoogte uit een random druk en temperatuur meting als je verder geen gegevens hebt.

Als je de druk op de grond en op hoogte X weet, kan je wel het hoogteverschil berekenen.


Oke dankje, en ik heb al me boeken doorgezocht naar formules maar kan niks vinden... kan jij me misschien op weg helpen?

zeer bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Luchtdruk en hoogte

Google en wiki

We hebben een cursus googlen op het forum staan ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Luchtdruk en hoogte

Probeer de weerkaartjes van die dagen in Tsjechie en Duitsland te vinden, die vermelden de berekende luchtdruk op zeeniveau 1. Het verschil met jouw meting hangt samen met de hoogte.

In het algemeen is het handiger om vooraf te bedenken welke gegevens je nodig hebt.

Berichten: 4

Re: Luchtdruk en hoogte

Ja ik snap dat je dat gewoon kan opzoeken, maar de opdracht was juist om het met luchtdruk en temperatuur uit te rekenen. Is dat eigenlijk wel mogelijk of ben ik nou zo dom dat ik het niet snap?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Luchtdruk en hoogte

Nee, dat is niet mogelijk, en nee, je domheid zal best wel meevallen. Maar de luchtdruk is iets dat verloopt in een KOLOM lucht, wordt minder naarmate je hoger komt. Wil je je hoogte in die kolom bepalen aan de hand van de luchtdruk die je op dat ogenblik meet dan kun je niet zonder een referentiewaarde, meestal de druk op zeeniveau.

Heb je zo'n barometrische hoogtemeter in je vliegtuig, dan stel je die dus op 0 als je vertrekt, en dan heb je tot een heel eind rond het vliegveld een aardig accuraat idee van je hoogte. Alleen, bijvoorbeeld 500 km verderop vlieg je een lagedrukgebied binnen. Hoewel je dezelfde hoogte houdt geeft je hoogtemeter aan dat je stijgt ;) (want die neemt een dalende druk waar). Je moet even contact opnemen met een vliegveld ergens onder je voor een nieuwe 0-waarde.

Stel dat jij in Duitsland 970 mbar gemeten hebt. Dan zat je dus op zeeniveau in een lagedrukgebied, óf op een paar honderd meter hoogte in een hogedrukgebied (of ergens daartussenin als de luchtdruk gemiddeld was). Alleen de weerkaarten van diezelfde dag kunnen je uitsluitsel geven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer