Zuiging door stroming buis?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Zuiging door stroming buis?

Hallo!

Ik zit met een vraagje. Zie plaatje: http://img401.imageshack.us/i/hydroh.jpg/. Het water in de dikke buis wordt met zekere snelheid door de bocht vervoerd. Het water komt de dunne buis niet binnen omdat het water de geometrie van de dikke buis volgt. De vraag is: wordt het water in het reservoir via de dunne buis de dikke buis ingezogen? Ik vraag me namelijk af of de lucht in de dunne buis het gedrag van het stromend water in de dikke buis gaat volgen en er dus onderdruk onstaat en er water wordt opgezogen. Ben benieuwd!

Oja... wat gebeurt als we de diameter van de dunne buis groter maken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zuiging door stroming buis?

handiger plaatje:
stroming.gif
stroming.gif (7.24 KiB) 418 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Zuiging door stroming buis?

Dank je voor het luchtige plaatje Jan!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zuiging door stroming buis?

Volgens mij is dit sterk afhankelijk van de precieze vorm van je buis. Om dit op te lossen heb je eigenlijk meer gegevens nodig. Vanaf er turbulentie optreedt in de bovenste buis, zal het water toch in de kleine buis gedrukt worden. Er hangt ook een en ander af van of de kleine buis gevuld is met lucht of water...

Maar als je aanneemt dat het debiet aan de uitgang exact gelijk is als de debiet aan de ingang, is het antwoord eenvoudig, met het water in de buis gebeurt er niets...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 3

Re: Zuiging door stroming buis?

317070 schreef:Volgens mij is dit sterk afhankelijk van de precieze vorm van je buis. Om dit op te lossen heb je eigenlijk meer gegevens nodig. Vanaf er turbulentie optreedt in de bovenste buis, zal het water toch in de kleine buis gedrukt worden. Er hangt ook een en ander af van of de kleine buis gevuld is met lucht of water...

Maar als je aanneemt dat het debiet aan de uitgang exact gelijk is als de debiet aan de ingang, is het antwoord eenvoudig, met het water in de buis gebeurt er niets...
Dank je wel 317070 voor je reactie. Makes sense.

Ik heb 't ook aan vakman voorgelegd en hij zei dat het praktisch onmogelijk is dat water nooit de kleine buis in zal stromen. Net zoals jij zegt bij de geringste turbulentie zal er water de kleine buis in spuiten.

Reageer