Gietijzer vs. smeedijzer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 89

Gietijzer vs. smeedijzer

Hej ,

Ik vroeg me af wat het verschil is tussen gietijzer en smeedijzer. ik vind heel weinig info op het internet. Is het een verschil in koolstofgehalte ? en wat bestond er eerst ? hoe worden ze geproduceert ?

Groeten, jochem

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gietijzer vs. smeedijzer

Je zou eens kunnen zoeken op Engelse trefwoorden. Daar vindt je vaak meer informatie dan in het Nederlands.

Verder moet je je heil niet te veel verwachten van het internet. Ga eens naar de bibliotheek en zoek daar eens wat rond in de rubriek metallurgie.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Gietijzer vs. smeedijzer

Je hebt allicht gelijk. Mss ga ik best even langs de universiteits bibliotheek. Over de engelse woorden, levert ook niet veel op spijtig genoeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Gietijzer vs. smeedijzer

Met het gevaar dat ik er helemaal naast zit.

Gietijzer, of, ijzer verhitten totdat het vloeibaar is en dan in een mal gieten is een makkelijke manier om producten te krijgen.

Echter het is niet zo sterk als smeedijzer, wat gesmeden is, je weet wel, met een hammer en een aanbeeld.

Metaal heeft een kristalstructuur, de atomen zitten ordelijk op elkaar gepakt. Een product is opgedeeld in gebieden met een bepaalde orientatie, die gebieden noemt men de graanstructuur. Hoe kleiner de graanstructuur, hoe sterker het metaal. Want met een grote graanstructuur (1cm) kunnen breuken makkelijk propageren tussen de granen. Het metaal is bros, zoals glas. Bij een kleine graanstructuur is dat veel moeilijker omdat de breuk propagatie steeds van richting moet veranderen. Het metaal zal niet versplinteren en is dus elastischer.

Daarom had je zo'n gast die een dag lang op zo'n zwaard stond te hameren, dat was enkel om de graanstructuur kleiner en kleiner te maken. Hij had ook het zwaard kunnen gieten en afleveren aan de prins, maar dat zwaard zou in stukken breken bij de eerste slag.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Gietijzer vs. smeedijzer

Dat klopt allemaal volgens mij maar ik dacht dat er ook een verschil in ht materiaal zelf was, niet enkel in de bewerkingsmethode.

Berichten: 4.502

Re: Gietijzer vs. smeedijzer

Gietijzer is niet smeedbaar en wordt verkregen door omsmelten van van grauw ruwijzer (2%Si,0,5%Mng,0,5% ph,max.0,15% S, en 3,5% C)in een koepeloven met evt kalktoeslag voor zuivering;schadelijke bestanddelen als fosfor en zwavel worden verwijderd.

Smeedbaar gietijzer: Er wordt door temperen aan de opp.laag ter dikte van 2,5 cm koolstof onttrokken,waardoor het smeedbaar wordt.

Berichten: 202

Re: Gietijzer vs. smeedijzer

(Even uit mijn hoofd). Het kenmerk van gietijzer is dat het veel koolstof (2,8-3,5 %) bevat. Dit koolstofgehalte is zo hoog dat het deels afgescheiden wordt als grafiet. De grafiet zit als dunne lamellen tussen de andere moleculen. Daardoor is gietijzer niet erg sterk in trekrichting. Door speciale maatregelen kan men de grafietlamellen tot bolletjes maken. Dit globulair of nodulair gietijzer is veel sterker.

Als je te snel afkoelt wordt geen grafiet afgescheiden maar ontstaat een zeer hard en bros wit gietijzer. Door temperen (gloeien) worden weer fijne grafiet kristallen als "temperkool" afgescheiden. Het wordt minder hard en taaier. Men noemt dit wel smeedbaar gietijzer.

Volgens mij is elke ijzersoort smeedbaar. Smeden is warmvervormen mbv matrijs+pers of hamer.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Gietijzer vs. smeedijzer

Alles is inderdaad smeedbaar, maar er zullen wel onderverdelingen in bestaan hoe goed iets smeedbaar is.

Zo is evengoed ook alles eetbaar, weliswaar sommige zaken maar één keer...

staal laat zich smeden doordat het zeer goed vervormbaar is in het austenietgebied.

Bij gietijzer maakt het C-% het materiaal te bros om zelfs bij hoge temperaturen goed plastisch vervormbaar te zijn.

@ Oktagon: 2.5 cm ontkoling?

Berichten: 4.502

Re: Gietijzer vs. smeedijzer

Die 2,5 cm is geen ontdekking van mij,doch komt uit mijn studieboeken! Ik vind die maat ook onlogisch-zal eerder 2,5 mm zijn-,aangezien de vroegere zwaarden toch geen 5 cm dik waren en ook hoefijzers 6-7 mm dikte hebben en in vorm moeten worden gesmeed.

Overigens vinden hier op de topic herhalingsoefeningen plaats mbt tot smeedijzer met gereduceerde oppervlakte C,maar het moderatum zal dit nog niet ontdekt hebben.

Berichten: 133

Re: Gietijzer vs. smeedijzer

Hallo,

- Gietijzer is een ijzer-koolstoflegering met een koolstofgehalte van 3 a 4% en bevat in het algemeen 1 tot 3 % silicium.

- Smeedbaar gietijzer zijn ijzer-koolstof-siliciumlegeringen, met een koolstofgehalte dat gewoonlijk tussen 2% en 3% ligt en een siliciumgehalte dat gewoonlijk tussen 1% en 1,8% ligt.

Gr,

Josias

Reageer