(elektro)magnetisch veld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 382

(elektro)magnetisch veld

Ik ben op vakantie geweest, heb wat boeken gelezen en heb nu veel vragen, dus kijk niet op als je straks zes topics van mij ziet! ;)

Als rond een (elektro)magneet een (elektro)magnetisch veld 'ontstaat', mag je magnetisme dan als straling zien? Vroeg ik me zo af.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: (elektro)magnetisch veld

je zou aan de ene kant zeggen van wel, omdat het wordt gegenereerd door een bron (net als radioactieve straling door een blok uranium bijvoorbeeld) maar straling zoals jij het bedoeld, moet een frequentie en golflengte hebben.

Het magnetische veld van een elektromagneet heeft dit niet, dus kan je het niet zien als straling.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: (elektro)magnetisch veld

Rexxar schreef:maar straling zoals jij het bedoeld, moet een frequentie en golflengte hebben.

Het magnetische veld van een elektromagneet heeft dit niet, dus kan je het niet zien als straling.
Waarom denk je dat?

Uit de Maxwell vergelijkingen volgt dat een veranderend magnetisch veld een elektrisch veld opwekt en vice versa, en dat deze velden zich voortplanten in de ruimte.

Van zodra je ergens wisselende velden hebt, heb je straling. Zelfs de elektrische kabels thuis zenden elektromagnetische straling uit door de 50Hz wisselspanning, natuurlijk zeer weinig.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: (elektro)magnetisch veld

Goed punt, maar die straling heeft alleen effect op metalen.

Straling is een soort van licht, mits ik α straling en β straling niet meetel, want dat is met straling d.m.v. deeltjes.

Berichten: 382

Re: (elektro)magnetisch veld

Straling is een soort van licht, mits ik α straling en β straling niet meetel, want dat is met straling d.m.v. deeltjes.
Ik doel hier niet op direct op ioniserende straling en ook niet direct op de quanten van licht, fotonen.

@ ZvdP, bedankt; met dit antwoord kan ik weer een poosje verder..
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 382

Re: (elektro)magnetisch veld

desalniettemin snap ik het nu nog niet helemaal. Ontstaat er bij een elektromagneet nou wel een veld met een golflengte en een frequentie of niet?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: (elektro)magnetisch veld

Als je er een DC spanning op aan legt, ontstaat er een statisch magnetisch veld.

Wanneer je er een wisselspanning op aanlegt, ontstaat er een magnetisch veld dat sinusoïdaal oscilleert in de tijd, en deze oscillaties zullen zich voortplanten in de ruimte en hebben dezelfde frequentie als de aangelegde wisselspanning.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer